راهنمای سفر به شهر تفلیس (بامارو)

تفلیس شهر بی نظیر گرجستان

تفلیس (Tbilisi)، پایتخت جذاب گرجستان و یکی از محبوب ترین شهر های دنیاست که هر ساله محبوب تر هم می شود. گردشگری در تفلیس به سرعت در حال توسعه است و این نشان دهنده شگفت انگیز بودن این شهر است. هر کس با هر سلیقه ای در تفلیس چیز های جالبی پیدا خواهد کرد. این مطلب راهنمای کاملی برای افرادی است که قصد سفر به تفلیس گرجستان را دارند و امیدواریم باعث منظم تر شدن سفرتان شود. در ادامه بامارو همراه باشید

تفلیس در گرجستان

تفلیس گرجستان کجاست؟

تفلیس، پایتخت گرجستان، در منطقه قفقاز، و در نزدیکی رشته کوه های قفقاز واقع شده است. این کشور با ترکیه، روسیه، آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد.(بامارو)

تفلیس در گرجستان

بهترین زمان برای سفر به تفلیس گرجستان چه زمانی است؟

بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به تفلیس است. در تابستان ها شهر پر از گردشگر است و معمولا برای بازدید از جاهای دیدنی تفلیس باید در صف های طولانی بایستید. از سوی دیگر زمستان های تفلیس گاها غیر قابل پیش بینی می شوند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر قصد دارید به پایتخت دوست داشتنی گرجستان، تفلیس سفر کنید، برای بهار و پاییز برنامه ریزی کنید.(بامارو)

پول در تفلیس

پول رایج در گرجستان لاری است. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که لاری در همه جای دنیا در دسترس نباشد، اما به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. چرا که در سر تا سر تفلیس دستگاه های خود پرداز (ATM) های متعددی وجود دارد که گردشگران می توانند پول خود را بدون مشکل دریافت کنند. البته در بسیاری از کافه ها، رستوران ها، مغازه ها و بسیاری از اماکن دیگر می توانید از طریق کارت اعتباری مبلغ مورد نظرتان را پرداخت کنید.(بامارو)
اما اگر مایلید که پول های خود را تبدیل کنید، مبادله آن به دلار آمریکا، یورو و یا روبل روسی بهترین و ساده ترین راه است. در سراسر شهر دفاتر مخصوص معاملات ارزی وجود دارد که می توانید به راحتی برای مبادله ارز های خود به آن ها مراجعه کنید. تراکم این دفتر ها در سطح شهر به حدی است که گاهی حتی ۳ یا ۴ دفتر معاملات ارزی در یک خیابان پیدا می کنید. بنابراین در این مورد دچار مشکل نخواهید شد. این دفاتر اغلب حتی کمیسیون هم دریافت نمی کنند.(بامارو)

تفلیس در گرجستان
تفلیس در گرجستان

راه های رفتن به تفلیس

روش های دسترسی به تفلیس گرجستان زیادند. به عنوان مثال می توانید به وسیله انواع وسایل نقلیه مانند هواپیما، قطار، و حتی اتوبوس خود را به تفلیس برسانید. گردشگران خارجی اغلب از طریق فرودگاه های تفلیس و یا کوتایسی (Kutaisi) وارد گرجستان می شوند. اگر قصد دارید از فرودگاه تفلیس به مقصد مرکز شهر بروید، از اتوبوس شماره ۳۷ استفاده کنید. البته اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید، برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی هستند که می توانید مسیر های اتوبوس ها و تاکسی ها را از آن چک کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که برنامه را دانلود و نصب کنید!(بامارو)
برخی از پروازهای ارزان اروپایی نیز در فرودگاه کوتایسی فرود می آیید. در این فرودگاه هم مشکلی برای مسافران پیش نمی آید، در اینجا همیشه یک اتوبوس برای انتقال مسافران به مرکز شهر تفلیس وجود دارد که معمولا یک ساعت پس از فرود هواپیما حرکت می کند. باید بدانید که به هیچ عنوان جای نگرانی نیست و از آنجایی که مسافران سرشماری شده و تعداد شان مشخص است، برای تک تک آن ها جا هست. پس هیچ مسافری جا نمی ماند. می توانید بلیت های اتوبوس را هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری تهیه کنید.(بامارو)

تفلیس در گرجستان

چطور چرخی در اطراف شهر تفلیس بزنیم؟

گشت و گذار در بسیاری از نقاط داخل تفلیس و اطراف شهر بسیار مفرح و دوست داشتنی خواهد بود. نکته مثبتی که در این راستا وجود دارد این است که سیستم حمل و نقل عمومی تفلیس بسیار کار آمد، و استفاده از آن بسیار ساده است. سیستم حمل و نقل این شهر شامل دو خط مترو، اتوبوس های متعدد و تاکسی هایی که برای خدمت رسانی به گردشگران آماده هستند، می باشد. جالب است بدانید هزینه سفر های داخل شهری تفلیس و وسایل نقلیه عمومی آن سال هاست ثابت بوده و تغییری نداشته است.(بامارو)

تفلیس در گرجستان

در تفلیس کجا اقامت کنیم؟

یکی از بهترین هتل های تفلیس، هتل فلوور (Hotel Flower) است. همه خدمات این هتل عالی و در سطح بالا ارائه می شوند. قیمت ارزان، محل مناسب، کارکنان خوب، اتاق های بزرگ و راحت، صبحانه های لذیذ و خوشمزه و از همه مهمتر نمای زیبایی که از پنجره هتل خواهید داشت بی نظیر است. این هتل ۶ طبقه است و پنجره همه اتاق های آن رو به شهر باز می شوند. می توانید اغلب تندیس ها و جاذبه های شهر را از پنجره اتاق خود تماشا کنید. حتی می توانید بر روی صندلی تراس اتاقتان نشسته و به این مناظر خیره کننده چشم بدوزید.
هتل توتا (Tuta Hotel)، هتل فابریکا تفلیس (Fabrika Tbilisi)، و همینطور هاستل آلکاتراز جیل (Alcatraz Jail – Hostel) هم سایر مکان هایی هستند که توصیه می شوند.(بامارو)

تفلیس در گرجستان

چه کار هایی می توانیم در تفلیس انجام دهیم؟

اگر بنا باشد لیستی از تمام کار های مهیجی که می توان در تفلیس انجام داد، تهیه کنیم، حتماً باید یک زمان طولانی به آن اختصاص دهیم. اما پیشنهاد ویژه این است که در اولین فرصت در پیچ و خم کوچه ها و خیابان های قدیمی تفلیس چرخی بزنید. تماشای گوشه و کنار شهر، خیابان ها و کلیسا های قدیمی شگفت انگیز، مثل کلیسای سیونی (Sioni Cathedral) باعث خواهند شد خود را فراموش کرده و از خودتان فاصله بگیرید. به قلعه ناریکالا (Narikala) بروید و در حالی که از مقابل نماد مادر گرجستان، می توانید به آن سلام کنید، به حمام های قدیمی بروید، در پارک ریک (Rike park) پیاده روی کنید و قدم زدن بر روی پل صلح (Bridge of Peace) را هم امتحان کنید. حتماً سری به خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) هم بزنید و محصور زیبایی و شکوه معماری پر زرق و برق آن شوید. از شیرینی فروشی های محدوده پل خشک (Dry Bridge) خرید کنید و در خیابان داویت اغماشنبلی (Davit Aghmashenebeli) قدم بزنید. در حقیقت تفلیس پر است از جاذبه های گردشگری متفاوت و نقاط جذاب و دوست داشتنی که نمی توان از آن گذشت.

تفلیس در گرجستان

چند روز باید در تفلیس بمانید

حداقل زمانی که می توانید در تفلیس بگذرانید، ۲ روز است، اما طبیعتاً اگر بتوانید زمان بیشتری بگذارید، بهتر است. حتی اگر ۴ هفته هم در تفلیس بگذرانید، نمی توانید همه جاذبه های شهر و اطراف آن را ببینید.(بامارو)

دیدنی های تفلیس در گرجستان

در تفلیس کجا ها غذا بخوریم؟

بگذارید یک واقعیت مهم را با شما به اشتراک بگذاریم: غذا های گرجستان، از لذیذ ترین غذا های دنیاست. جالب اینکه حتی برای گیاه خوار ها هم غذا های زیادی دارند. یکی از رستوران هایی که در تفلیس حتما باید به آن سر زده و یک وعده غذایی را در آن میل کنید، رستوران راچا (Racha) است. اگر چه ممکن است این رستوران چندان فانتزی نباشد، اما بهترین و با کیفیت ترین غذا ها را با ارزان ترین قیمت ها ارائه می دهد.
رستوران های زنجیره ای سامیکیتنو (Samikitno) هم از دیگر رستوران های مجبوب تفلیس است که هر هفت روز هفته، به صورت ۲۴ ساعته بازند و همیشه آماده خدمت رسانی هستند. قیمت های این رستوران ها هم بسیار مقرون به صرفه و ارزان است.
سر زدن به رستوران های شوی لومی (Shavi Lomi)، خانه گرجستانی (Georgian House)، و همینطور خانه خینخالی (Khinkhali House) هم توصیه می شود. البته سر زدن به کافه های اتاق چای التوس (Althaus Tea Room)، کافیستا (Coffeesta)، مولین الکتریکو (Moulin Electrique)، دابل بی (Double B)، و لینویل (Linville) هم پیشنهاد می شود.

کافه ای در تفلیس گرجستان

سفرهای کوتاه از تفلیس به اطراف آن

تفلیس برای گردش های کوتاه و سفر های یک روزه معرکه است. علاوه بر گشت و گذار در داخل شهر، می توانید به شهر های اطراف سفر کرده و روز فوق العاده ای برای خود بسازید. دیوید گراجا (David Gareja)، سایناگی (Sighnagi)، گوری (Gori)، آپلیستسیکا (Uplistsikhe)، آنانوری (Ananuri)، کازبگی (Kazbegi) و بسیاری جاهای دیگر را می توان به عنوان مقاصد نزدیک تفلیس نام برد. اگر چه برخی از این موارد سزاوار این هستند که خیلی بیشتر از یک روز برای آن ها وقت بگذارید، اما با این حال می‌توان آن‌ها را در یک سفر یک روزه گشت.

هنگام قدم زدن مراقب باشید

وقتی می گوییم موقع قدم زدن در تفلیس احتیاط کنید، منظورمان ابداً این نیست که رانندگی در این شهر دیوانه وار و پر خطر است. زمانی که به اطراف تفلیس سفر می کنید، بیشتر مراقب باشید. حتی شاید احمقانه به نظر برسد اما در این سفر های یک روزه سگ ها بزرگ ترین مشکل شما خواهند بود. در اینجا برخی از خیابان ها پر از سگ هایی است که احتمالاً دلتان نمی خواهد به شما نزدیک شوند.

خیابان فابریکا در تفلیس گرجستان

اگر گم شدید، شجاع باشید

احتمال گم شدن در خیابان های پر پیچ وخم و قدیمی تفلیس به طور باور نکردنی زیاد است. اما نیازی به نگرانی نیست! تنها کاری که در اینگونه موارد باید انجام دهید این است که شجاع باشید. حتی نقشه ها را کنار بگذارید و هوشیارانه در اطراف بگردید و از زیبایی های آن حوالی لذت ببرید. شاید باورتان نشود که این گم شدن ها در تفلیس تبدیل به بهترین بازدید های شما خواهند شد. اغلب گردشگران در این اوقات خانه های رنگارنگ و جاذبه های فوق العاده زیبایی پیدا می کنند. مطمئنا پس از کمی گشت و گذار و کشف چیز های جدید، به مسیر اصلی می رسید.

کنجکاو باشید

یکی از جذابیت های ویژه تفلیس، مناظر زیبای آن است. کنجکاوی در این شهر زیبا به کارتان می آید؛ بنابراین کنجکاو باشید و برای کشف این زیبایی ها قدم بردارید. شگفتی های این شهر منتظرند که کشفشان کنید.

منطقه ای دیدنی در تفلیس گرجستان

هوشیار باشید

تفلیس پر از چیز های کوچک و بزرگ جذاب است. در سر تا سر این شهر دقت کنید و جذابیت های آن را پیدا کنید. کاشی ها، مجسمه ها، موزائیک ها، نقاشی ها، و انواع بسیار زیادی از همه این جاذبه ها در تفلیس وجود دارند و باید هوشیار باشید که در صورت امکان، دیدن هیچ کدام از آن ها را از دست ندهید.

کوهستان کازبگی(kazbegi)در تفلیس

با احترام رفتار کنید

به یاد داشته باشید که بومیان و مردم محلی در همین اطراف و حوالی زندگی می کنند. و البته این یکی از زیبایی ها و جاذبه های تفلیس است. واقعیت این شهر شامل زندگی روزمره و خانه های آن هاست. مردم گرجستان بسیار مهمان نواز هستند اما زمانی که انبوه توریست های فراوان در اطراف خانه شان بچرخند، ممکن است ناراحت شوند. بنابراین هنگام گشت و گذار در شهر قدیمی تفلیس مواظب رفتارتان باشید و با احترام برخورد کنید. مردم محلی شایسته این رفتار دوستانه و سرشار از احترام هستند.
یکی دیگر از مواردی که در گرجستان متوجه آن خواهید شد، این است که بسیاری از مردم به شما خیره می شوند و این در گرجستان کاملاً طبیعی است. در صورت مواجه شدن با چنین صحنه هایی، نگران نباشید و بدون چشم دزدیدن، فقط لبخند بزنید و سلام کنید. می توانید با زبان های انگلیسی و روسی با مردم گرجستان ارتباط برقرار کنید. مردم این کشور بسیار گرم و صمیمی هستند و رفتار دوستانه ای دارند. آن ها خیلی زود با شما گرم می گیرند و حتی ممکن است در نهایت به برخی گفتگو های بسیار جالب برسید.

دیدنی های تفلیس

زبان یاد بگیرید

زبان مردم بومی در گرجستان علاوه بر اینکه بسیار زیباست، اما کمی سخت است. با این حال یادگیری چند جمله کاربردی از این زبان، علاوه بر اینکه بسیار با ارزش و مفید است، سفرتان را هم راحت تر می کند. البته در صورتی که این امکان را ندارید، باید بدانید که می توانید در تفلیس با زبان انگلیسی با مردم معاشرت کنید و غالب مردم انگلیسی را به خوبی می دانند.(بامارو)

آیا تفلیس شهر گرانی است؟

نه! حتی قیمت ها در این شهر، بسیار مقرون به صرفه هم هستند و اغلب گردشگران می توانند با شرایط مختلف مالی به تفلیس سفر کنند. قیمت مواد غذایی، رستوران ها و کافه ها در این شهر بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *