حمل و نقل عمومی در دبی به همراه نقشه کامل دبی (بامارو)

حمل و نقل در دبی

دبی یکی از زیباترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان است و سفر به این شهر حتما خاطرات فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. برای اینکه با کلیت حمل و نقل دبی آشنا شوید، بامارو همراه باشید

یکی از مهم‌ترین مسائل سفر به دبی، حمل و نقل درون شهری است. برای جابه‌جایی‌های درون شهری در دبی دو راه دارید، یا مترو سوار شوید یا تاکسی بگیرید. البته اگر گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی دارید، می‌توانید خودرو کرایه کنید که در یک پست جداگانه درباره‌ آن خواهیم گفت.
ساعت کار مترو دبی از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۱:۳۰ شب است. مترو دبی ۲ خط دارد: خط قرمز و خط سبز. خط قرمز ۵۲ کیلومتر طول و ۲۹ ایستگاه دارد که منطقه‌ی راشدیه در شرق دبی را به منطقه‌ی جبل‌علی درغرب وصل می‌کند. بیشتر طول این مسیر روگذر است اما در بخش‌هایی هم زیر زمین است. برای دسترسی به مراکز خرید و فرودگاه می‌توانید از این خط استفاده کنید.(بامارو)

 

چند نکته برای استفاده از مترو در دبی

  1. هر نفر باید برای خودش یک کارت مترو داشته باشد و دونفر نمی‌توانند هم زمان از یک کارت استفاده کنند.(بامارو)
  2. برای استفاده از مترو بهتر است از کارت نقره‌ای رنگ استفاده کنید. قیمت خود کارت ۵ درهم است و می‌توانید آن را شارژ کنید. در این روش در هر مسیر با توجه به مسافت طی شده، مبلغی از شارژ کارت شما کم می‌شود. در صورتی که بیشتر از نیازتان شارژ کرده باشید، در پایان سفر مبلغ باقی‌مانده را از کارت‌تان، به جز ۵ درهمی که بابت خود کارت پرداخته‌اید، به شما برمی‌گردانند. در سفرهای بعدی می‌توانید از این کارت دوباره استفاده کنید یا می‎توانید آن را به دوستان و آشنایانی که قصد سفر به دوبی دارند، بدهید.(بامارو)
  3. اگر تنها یک روز یک روز می‌خواهید با مترو جابه‌جا شوید، از کارت‌های قرمز رنگ یک‌روزه استفاده کنید. قیمت این کارت‌ها ۱۶ درهم و مدت اعتبار آن‌ها یک‌روزه است. بدون توجه به مسافت طی‌شده، به طور نامحدود در یک روز می‌توانید با این کارت از مترو استفاده کنید.(حمل و نقل دبی)
مترو دبی
مترو دبی

چه کارهایی در مترو دبی ممنوع است و جریمه داد؟

آدامس جویدن و خوردن و آشامیدن در مترو دبی ممنوع است. در صورت رعایت نکردن این مورد مبلغ ۱۰۰ درهم جریمه می‌شوید. همچنین قرار دادن پا روی صندلی‌ها ۵۰۰ درهم و کشیدن بدون دلیل ترمز اضطراری ۱۰۰۰ درهم جریمه دارد که در صورت تخلف همان‌جا داخل واگن از مسافر دریافت می‌کنند. چرت زدن و خوابیدن نیز در مترو ممنوع است و ۵۰۰ درهم جریمه دارد.(حمل و نقل دبی)

نقشه مترو دبی

نقشه مترو دبی
نقشه مترو دبی

……………………..

  • ایستگاه ترمینال ۱ و ایستگاه ترمینال ۲ فرودگاه (Airport Terminal1) و (Airport Terminal2): فرودگاه دبی بسیار بزرگ است و فاصله‌ی ترمینال‌های آن از هم بسیار زیاد است. آژانس‌های مسافرتی خودشان از فرودگاه و بالعکس ترانسفر دارند ولی مسافرانی که بلیط دبی تهیه کرده اند و خودشان سفر می‌کنند یا بلیط ترانزیت از فرودگاه دبی دارند می‌توانند از متروی دبی استفاده کنند. ایستگاه‌های ترمینال ۱ و ترمینال ۳ فرودگاه دبی در همین خط قرمز قرار دارد که از راشدیه که شروع می‌شود.(بامارو)
  • ایستگاه دیره سیتی‌سنتر (Deira City Senter): مرکز خرید محبوب ایرانی‌ها یعنی سیتی‌سنتردر این ایستگاه قرار دارد و درست از داخل خود ایستگاه به داخل مرکزخرید راه دارد و می‌توانید با کمک تابلوها و خطوط راهنما ورودی آن را پیدا کنید. این ایستگاه زیرزمینی است و اگر پله‌های آن را بالا بروید، توی خیابان درست روبروی ایستگاه شعبه‌ی جدید فروشگاه DAY TO DAY را هم می‌بینید.(بامارو)
  • ایستگاه الرقه (Al Rigga): این ایستگاه همان‌طور که از نامش پیداست در خیابان رقه است. در خیابان رقه هم تا دلتان بخواهد فروشگاه‌ های اجناس چینی زیاد است. همچنین این خیابان شب‌های شلوغی دارد و برنامه‌های شبانه‌ی زیادی در آن اجرا می‌شود.(بامارو)
  • ایستگاه الاتحاد (Union): این ایستگاه به مرکز شهر و میدان جمال یا بنی‌یاس خیلی نزدیک است. از دسترسی به سبخه ازم یدان جمال آسان است که از محلات قدیمی شهر است. بازار مرشد در سبخه است که خودش چند خیابان و مرکز خرید دارد. همچنین بازار معروف طلا و ادویه‌جات نیز در سبخه قرار دارند.(بامارو)
  • ایستگاه خالدبن ولید (Khalid Bin Waleed): خیابان معروفی است که تمام بانک‌ها در آن شعبه دارند و برای همین به BANK STREET هم معروف است. همچنین در این خیابان دو مرکز معروف فروش لوازم کامپیوتری هم وجود دارد به نام‌های «خلیج سنتر» و «العین سنتر» که در تقاطع خالدبن ولید و خیابان منخول هستند. در ادامه ی خالدبن ولید خیابانی به نام الفهیدی هست که مرکز فروش لوازم صوتی و تصویری و الکتریکی است. در سمت دیگر خیابان هم راسته‌ی پارچه‌فروش‌ها است.(بامارو)
  • ایستگاه کرامه (Al Karama): منطقه‌ی کرامه پر است از فروشگاه‌های لباس و کیف وکفش که تنوع کیفیت و قیمت‌شان هم بالاست.(بامارو)
  • ایستگاه الجافلیه (Al Jafiliya): از این ایستگاه که پیاده شوید، بعد از کمی پیاده روی به پارک زعبیل می‌رسید که داخلش عمارت زعبیل قرار دارد.(بامارو)
  • ایستگاه مرکز تجارت جهانی (World Trade Center): دور و برا ین ایستگاه پر است از آسمان‌خراش‌ها و برج‌های سر به فلک‌ کشیده. تازگی‌ها کنسرت‌های ایرانی زیادی در سالن‌های این خیابان برگزار می‌شوند.(بامارو)
  • ایستگاه مرکز مالی (Financial Center): این ایستگاه بیشتر به کار بازرگان‌ها می‌آید. هتل‌های رز ریحان و روتانا تاورز و… نزدیک به این ایستگاه هستند.(بامارو)
  • ایستگاه دبی مال (Dubai Mall):از این ایستگاه می‌توانید به راحتی به مرکز تجاری دبی‌ مال و برج خلیفه بروید.
  • ایستگاه الخلیج التجاری (Business Bay): اگر در این ایستگاه پیاده شوید و از پل بالای اتوبان رد شوید، در سمت دیگر اتوبان پارک صفا قرار دارد که پارک زیبایی است. پشت این پارک هم خیابان الوصل است. اگر بخواهید به جمیرا بیچ هم بروید، پارک صفابه جمیرا بیچ نزدیک است. البته باید فاصله‌ی بین دو پارک را تاکسی بگیرید اما هزینه‌ی آن بسیار کمتر از وقتی است که از مرکز شهر به جمیرابیچ تاکسی بگیرید.(بامارو)
  • ایستگاه امارات مال (Emirate Mall): این ایستگاه متعلق به مرکز خرید امارات مال است که یک مرکز تجاری معروف است با انواع برندهای بزرگ و گران‌قیمت دنیا. همچنین پیست اسکی سرپوشیده‌ی دبی به اسم SKY DUBAI داخل این مرکز تجاری قرار دارد. اگر از این ایستگاه به مدینه جمیرا تاکسی بگیرید به‌صرفه‌تر است. برج‌‎العرب، خیابان جمیرا، هتل مینا سلام و هتل جمیرابیچ هم نزدیک مدینه جمیرا هستند.(بامارو)
  • ایستگاه‌های شرف دی جی و اینترنت سیتی (Sharaf DG) و (Dubai Internet City): این ایستگاه‌هادر فضاهای دانشگاهی شهر قرار دارد و به کار گردشگران نمی‌آیند و بیشتر برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف مستقر در دبی مناسب است.(بامارو)
  • ایستگاه نخیل (Nakheel): این ایستگاه نزدیک جزیره‌ی مصنوعی و مشهور دبی است که نخل دبی یا دبی پالم (Dubai Palm) نام دارد. دبی پالم ویلاهای اعیانی اعراب و اروپایی‌نشین دبی را در خود جا داده است. هتل معروفِ آاتلانتیس هم در انتهای نخل قرار دارد.
  • ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina): اگر در این ایستگاه پیاده شوید و به آن سمت اتوبان بروید، بعد از طی مسیری به JBR می‌رسید که یک پلاژ عمومی و رایگان است و اطرافش پر است از برج‌های بلند و کافه و رستوران که غروب‌ها هم محل دور دور ماشین‌های مدل‌بالا است. برای رسیدن به این منطقه دو راه دارید؛ یا بعد از خروج از ایستگاه به آن سمت اتوبان بروید و ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید، یا این‌که با مبلغ ۱۰ درهم تاکسی بگیرید و بگویید شما را به JBR ببرد(بامارو)
  • ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta): درست روبروی این ایستگاه بازار سنتی ابن بطوطه قرار دارد. برای رفتن به بازار ابن بطوطه لارم نیست از اتوبان رد شوید، چون از داخل خود سالن ایستگاه می‌توانید به بازار ابن بطوطه وارد شوید.(بامارو)

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی
راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

هنگام سوار شدن به تاکسی در دبی می‌توانید درخواست فیش کنید. کافی است به راننده بگویید: فیش. خودش متوجه می‌شود. این فیش‌ها به این درد می‌خورند که اگر وسیله‌ای را در تاکسی جا گذاشتید، بتوانید از طریق فیش آن را پیدا کنید.(بامارو)

کرایه‌ی تاکسی در دبی گران است. فقط هزینه‌ی ورود به تاکسی ۳ درهم است و باقی مسیر با تاکسی‌متر محاسبه می‌شود. تاکسی‌های کرم‌رنگ از بقیه‌ی تاکسی‌ها ارزان‌ترند.(بامارو)

این مسیرهای دبی را نمی‌توانید با مترو بروید و باید حتما تاکسی بگیرید: مرکاتو، باغ وحش، مدینه الجمیرا، پارک آبی وایلد وادی، ورودی برج العرب، پارک ساحلی جمیرا، نخل دبی یا هتل آتلانتیس.(بامارو)

برای این‌که هزینه‌ی تاکسی‌تان کمتر شود، می‌توانید با مترو به ایستگاه‌های نزدیک این مکان‌ها بروید و بقیه‌ی مسیر را تاکسی بگیرید.(بامارو)

تاکسی‌های اینترنتی در دبی

درست همانند سرویس‌های اسنپ و تپ‌سی در کشور خودمان، در دبی هم سرویس‌های مشابهی وجود دارد. شما هم به صورت انفرادی و هم گروهی می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. که مهم‌ترین آنها موارد زیر است:(بامارو)

1- اوبر (Uber): اوبر یکی از معروف‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در سراسر دنیاست که در بیش از 67 کشور دنیا فعالیت می‌کند. دبی هم یکی از این کشورهاست.

2- کریم (Careem): با استفاده از اپلیکیشن کریم شما به راحتی می‌توانید در دبی رفت و آمد کنید.

مونوریل در دبی

مونوریل یکی از روش‌های حمل و نقل دبی است که فقط به یک مسیر مشخص اختصاص دارد؛ رفت و آمد به جزیره نخل جمیرا. این اولین مونوریل خاورمیانه است که شاید برایتان جالب باشد بدانید که 1/4 میلیارد درهم هزینه ساخت آن شده است. به خصوص اگر در هتل آتلانتیس اقامت داشته باشید، این مونوریل خیلی به شما کمک خواهد کرد.(بامارو)

برای بلیط یک طرفه مونوریل حدود 30 هزار تومان و بلیط دو طرفه آن حدود 45 هزار تومان است. لازم به ذکر است که این مونوریل هر هفت روز هفته از ساعت 8 صبح تا 10 شب کار می‌کند و به اندازه 40 هزار مسافر گنجایش دارد.(بامارو)

مونوریل در دبی
مونوریل در دبی

حمل و نقل‌های آبی در دبی

اگر بخواهید در میان آب‌های شهر دبی جابه‌جا شوید، چند روش متنوع و البته هیجان‌انگیز دارید:

1- اتوبوس‌های آبی

این اتوبوس هیجان‌انگیز ظاهری مشابه اتوبس‌های بین شهری را دارد، با این تفاوت که در میان امواج دریا حرکت می‌کند. اما این اتوبوس فقط منحصر به دریا نیست. در حقیقت حرکت اتوبوس آبی دبی از خشکی شروع می‌شود و به دریا ختم می‌شود؛ درست مانند یک قورباقه.(حمل و نقل دبی)

اتوبوس آبی در دبی
اتوبوس آبی در دبی

2- تاکسی‌های آبی

ابراس یا تاکسی‌های آبی قایق‌های چوبی و سنتی در دبی هستند. این قایق‌ها 20 نفر ظرفیت دارند و  در دو مسیر حرکت می‌کنند:

مسیر اول: این مسیر از «ابرا» به سمت بازار قدیمی دیره است.

مسیر دوم: این مسیر از بازار قدیمی دیره به طرف منطقه السبخه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *