جملات انگلیسی که در سفر به کار می آید را بیاموزید (بامارو)

رایج ترین اصطلاحات گردشگری

اگر می خواهید به زبان انگلیسی مسلط شوید، باید خودتان و محیط اطرافتان را با زبان انگلیسی محاصره کنید. غوطه ور شدن در یک زبان خارجی بدون شک بهترین راهکار برای یادگیری آن خواهد بود و بسیاری حتی اینگونه استدلال می کنند که تنها راه درست یادگیری محسوب می شود. خوشبختانه انگلیسی در دنیا فراگیر شده و شما می توانید با سفر به هر کجای جهان از فرصت تمرین و یادگیری آن بهره مند شوید. در ادامه بامارو همراه باشید
انگلیسی به دنبال ماندارین و اسپانیایی سومین زبان مادری جهان محسوب می شود. اگرچه بسیاری از مردم زبان انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود صحبت می کنند اما استفاده از آن به عنوان زبان سوم بسیار رایج است.(بامارو)
از آنجایی که زبان انگلیسی برای رسانه ها، سیاست های بین المللی و انجام معاملات تجاری بسیار پر کاربرد برآورد شده، می توان گفت که انگلیسی زبانیست که تاکنون بیشتر از هر زبان دیگری صحبت شده است.(بامارو)
چرا انگلیسی در سفر لازم است؟ زیرا شما به عنوان یک مسافر انگلیسی زبان، این فرصت را در اختیار دارید تا از مکان های بی شماری در دنیا بازدید کنید و زبانتان را تقویت کنید. اما اینکه در خلال سفر به چه اصطلاحاتی نیاز دارید تا در هنگام برخورد با یک فرد انگلیسی زبان از آن استفاده کنید، در این یادداشت برای شما آورده شده است.
عبارات زیر ممکن است خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر آیند، اما اگر در شرایط استفاده از آنها قرار بگیرید، خواهید دید که بسیاری از آنها را فراموش کرده اید. این مقاله می تواند یادآوری خوبی باشد.(بامارو)
از این عبارات مفید در سفرتان استفاده کنید!

در هنگام احوالپرسی

احوالپرسی
احوالپرسی

سلام و احوالپرسی که اساسا برای آغاز یک گفتگو لازم می باشد، از جمله بخش هایی است که بسیار ساده به نظر می رسد و زبان آموزان به راحتی یاد می گیرند و برای هر گونه ی مکالمه ای ضروری است. شما باید به خوبی مسلط به احوالپرسی باشید تا در زمان سفر به یک کشور خارجی و مخصوصا انگلیسی زبان، مخاطب شما بتواند به راحتی منظورتان را درک کند. این شما و این هم رایج ترین عبارات مورد نیاز در سفر:(بامارو)

۱. صبح بخیر (Good morning). این عبارتی است که شخص انگلیسی زبان برای تبریک صبحگاهی به کار می برد. این جمله خیلی رسمی نیست اما افراد باید هنگام برخورد با دیگران و حتی افراد قدرتمند نظیر معلم، پلیس و دیگر اشخاص مهم با جایگاه اجتماعی بالا از آن استفاده کنید. اما مراقب باشید که تنها تا ساعت ۱۲ ظهر قابل استفاده خواهد بود. اگر بعد از ظهر به کسی صبح بخیر بگویید مسلما خنده دار به نظر می رسید.(بامارو)

۲. بعد از ظهر بخیر (Good afternoon). برای شروع یک مکالمه در زمان بعد از ظهر بهتر است این عبارت را به کار گیرید. از آنجایی که خط زمانی بین بعد از شهر و غروب اندکی مبهم به نظر می رسد، سعی کنید تا ساعت ۱۷:۰۰ از آن استفاده کنید.

۳. عصر بخیر (Good evening). به طور کلی عصر زمان بین ساعت ۵ تا ۱۰ شب را در بر می گیرد. به اعتقاد برخی از مردم حتی می توان از این عبارت تا قبل از اینکه به رختخواب بروید نیز استفاده کنید. به نظر من بهتر است از این عبارت بعد از زمان صرف شام استفاده کنید.(بامارو)

۴. سلام (Hello,hi,hey). اگر می خواهید راجع به زمان روز دچار سردرگمی نشوید از عبارت سلام “hello,hi,hey” استفاده کنید. البته hello دارای بالاترین حد تشریفات بوده و باید آن را در موقعیت های رسمی تر و با مردمی که برای بار اول ملاقات می کنید، به کار بگیرید. میزان رسمیت عبارت “hi” کمتر است و نباید هنگام برخورد با افراد مهم یا مقامات دولتی از آن استفاده کنید. از عبارت “hey” تنها برای احوالپرسی با دوستان و خانواده تان استفاده کنید.(بامارو)

۵. حال شما چطور است؟/ اوضاع چطور است؟ (?how are you?/How is it going) این سوال معمولا بعد از سلام پرسیده می شود و معمولا برای اطلاع یافت از حال و احوال مخاطب به کار گرفته می شود. اگرچه مخاطب شما ممکن است این سوال را بپرسد و بخواهد بفهمد در چه حالی هستید، اما بهتر است به اختصار پاسخ دهید و از توضیح جزئیات بیشتر اجتناب ورزید. به سادگی می توانید بگویید: “خوب” (good) یا “چندان خوب نیستم” (not so good) و این جواب کفایت می کند.
برای یک احوالپرسی معمولی عبارات فوق کافی و لازم هستند. 

در فرودگاه:

در فرودگاه
در فرودگاه

زمانی که به یک کشور انگلیسی زبان سفر می کنید، معمولا اولین برخورد با افراد خارجی را در فرودگاه تجربه خواهید کرد.
برای برقراری ارتباط با کارکنان فرودگاه از عبارات زیر استفاده کنید!

۶. من می خواهم… (I would like) استفاده از این عبارت استاندارترین و مودبانه ترین راه برای مطرح کردن درخواستتان به شمار می رود. مثلا در صورت تمایل به نوشیدن آب می توانید بگویید: ” I would like some water”.(بامارو)

۷. پرواز من چه ساعتی است؟ (?what time is my flight). معمولا فرودگاه ها در سازمان دهی زمان پروازها خوب عمل نمی کنند. بنابراین، بهتر است با طرح این پرسش از ساعت دقیق پرواز خود مطلع شوید. قطعا این عبارت به کارتان خواهد آمد.(بامارو)

۸. من با کدام ایرلاین پرواز می کنم؟ (?what airline am I flying). ایرلاین همان شرکت هواپیمایی مربوطه می باشد که شما قرار است با هواپیمای متعلق به آن پرواز کنید.(بامارو)

۹. ورودی من کجاست؟ (?where is my gate). ورودی یا “گیت” همان نقطه ی ورود به هواپیما به شمار می رود و دقیقا همان مکانیست که شما باید پیش از سوار شدن به هواپیما اندکی در آنجا منتظر بمانید.(بامارو)

۱۰. دستشویی کجاست؟ (?where is restroom). به منظور اطلاع یافتن از محل دستشویی می توانید از این عبارت یا عبارات دیگر اعم از: “bathroom, washroom,toilets” استفاده نمایید.(بامارو)

۱۱. قیمت این مجله چقدر است؟ (?how much does the magazine cost). چه کسی دوست دارد بدون سرگرمی مسافرت کند؟ برای خرید مجله ی مورد نظرتان باید از این عبارت استفاده کنید. همچنین، می توانید به جای لغت “مجله” هر کلمه ی دیگری را جایگزین کنید تا از قیمت شیء مورد نظرتان مطلع شوید. مثلا : “water bottle, snack, book”.(بامارو)

در هواپیما:

در هواپیما
در هواپیما

حالا که در فرودگاه گلیمتان را از آب بیرون کشیدید، وقت آن است که با برخی از عبارات مورد نیاز در داخل هواپیما آشنا شوید:
۱۲. آیا وعده های غذایی نیز (در این پرواز) گنجانده شده است؟ (?Are meals included). همانطور که می دانید همه ی ایرلاین ها وعده ی غذایی ارائه ی نمی دهند و بعضی به درخواست شما آماده می کنند. پس اگر می خواهید از وضعیت صرف غذا در هواپیما مطلع شوید، باید از این عبارت استفاده کنید.(بامارو)

۱۳. ممکن است برای من کمی غذا/نوشیدنی بیاورید؟ (?May I have something to eat/drink). اگر پرواز شما شامل پذیرایی و سرو غذا نمی شود هم می توانید از این طریق درخواست کمی خوراکی یا نوشیدنی نمایید.(بامارو)

۱۴. می توانم هدفون بخرم؟ (?may I purchase headphones). اگر هدفون نداشته باشید، دیدن تلوزیون در هواپیما چه لذتی خواهد داشت؟ با استفاده از این عبارت از مهماندار درخواست کنید تا برای شما یک جفت هدفون آماده کند.(بامارو)

۱۵. ساعت چند است؟ (?what time is it). اگر می خواهید درباره ی اطلاع از زمان سوال کنید، باید از این عبارت استفاده نمایید. مخصوصا در طول پرواز این سوال بسیار کاربرد دارد، چراکه شما در حال جا به جایی و سفر به نقطه ای با ساعتی متفاوت هستید.(بامارو)

در گمرک:

در گمرک
در گمرک

بعد از فرودگاه و هواپیما سخت ترین قسمت برای مسافران از راه می رسد که همان گمرک است: در این بخش شما باید توضیح دهید که چرا به آن کشور وارد شده اید و بگویید که چه قصد و نیتی داشته اید. اما استرس نداشته باشید! این عبارات به کمک شما خواهند شتافت. (بامارو)


۱۶. من یک پرواز غیر مستقیم دارم. (I Have a connecting flight).
 اگر به کشوری وارد شده اید که قصد ماندن در آن را ندارید با این جمله می توانید توضیح دهید که قرار است به مقصد کشور دیگری از آنجا سوار هواپیما شوید.(بامارو)

۱۷. برای تفریح و اوقات فراغت سفر کرده ام. (I am traveling for leisure). اگر برای تعطیلات و سرگرمی سفر کرده اید، از این عبارت استفاده کنید و مسئول این بخش را از هدفتان مطلع سازید.(بامارو)

۱۸. من در یک سفر کاری هستم. (I am traveling for work).اگر به نمایندگی از محل کارتان و یا به منظور تجارت سفر کرده اید، این جمله قصد و نیت شما را به مسئول بخش انتقال خواهد داد.(بامارو)

۱۹. من برای… روز در این کشور خواهم ماند.(I will be here for … days). جای خالی را با اطلاعات مورد نظر خود پر کنید. تعداد روزهایی که قصد دارید در این کشور اقامت داشته باشید را در جای خالی قرار دهید.(بامارو)

۲۰. من برای دیدن خانواده ام سفر کردم. (I am visiting family).اگر اعضای خانواده تان در مقصد مورد نظر اقامت دارند، باید مسئول بخش گمرک را مطلع سازید. از این رو باید نام و مشخصات و نشانی خانواده تان را به او بگویید.(بامارو)

۲۱. من در … اقامت خواهم داشت. (…I am staying). اگر مسئول بخش گمرک از شما پرسید در کجا اقامت خواهید داشت، اسم هتل یا محل مورد نظرتان را به او بگویید.(بامارو)

در فرودگاه مقصد:

در فرودگاه
در فرودگاه

بعد از سفر هوایی، قسمت جالب از راه می رسد که همان رسیدن به مقصدتان است. از عبارات رایج زیر استفاده کنید تا این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

۲۲. آیا نقشه دارید؟ (?Do you have a map). استفاده از نقشه در این مرحله قطعا کار مفیدی خواهد بود. زیرا برای پیدا کردن مقاصد مورد نظرتان اعم از: رستوران، هتل و اماکن گردشگری حتما بدان نیاز پیدا خواهید کرد. پس اگر خواستید از کسی درخواست نقشه کنید، عبارت فوق را به کار ببرید.(بامارو)

۲۳. صرافی کجاست؟ (?where is the currency exchange). صرافی “currency exchange” مکانی است که در آن پول کشور خودتان را تبدیل به پول کشور مقصدتان می کنید. برای پیدا کردن نزدیکترین صرافی از عبارت فوق استفاده نمایید.(بامارو)

۲۴. ایستگاه اتوبوس کجاست؟ (?where is the bus stop). اگر می خواهید برای گشت و گذار و رفت و آمد ارزان ترین راه را انتخاب کنید پس باید نزدیکترین ایستگاه اتوبوس را پیدا کنید. همچنین، اگر می خواهید از مقصد نهایی اتوبوس مورد نظرتان مطلع شوید باید عبارت “?where is the bus going” را بکار بگیرید.(بامارو)

۲۵. از کجا می توانم تاکسی بگیرم؟ (?where can I find a taxi). اگر نمی خواهید با اتوبوس رفت و آمد کنید باید از تاکسی استفاده نمایید. در بعضی نقاط به جای کلمه ی تاکسی از “cab” نیز استفاده می شود که همان مفهوم را می رساند.(بامارو)

۲۶. من می خواهم به … بروم. (…I would like to go to). زمانی که در تاکسی نشستید به منظور مطلع ساختن راننده از مقصد مورد نظرتان از عبارت فوق استفاده نمایید و بعد ایشان شما را به آنجا خواهد رساند.(بامارو)

۲۷. آیا می دانید این هتل کجاست؟ (?Do you know where this hotel is). اگر از موقعیت مکانی هتل مورد نظرتان خبر ندارید، بنابراین می توانید با استفاده از این جمله سوال خود را مطرح کنید تا دیگران شما را راهنمایی کنند. همچنین، با بکارگیری عبارت فوق هر زمان که گم شدید خودتان را به هتل محل اقامتتان برسانید.(بامارو)

۲۸. متوجه نمی شوم. (I don’t understand). این عبارت به شما کمک خواهد کرد که به مخاطبان خود بفهمانید زبان انگلیسی شما زیاد خوب نیست و متوجه نمی شوید او چه می گوید. همچنین، می توانید بگویید: “من خوب انگلیسی صحبت نمی کنم” (I don’t speak English very well) و اگر هنوز هم در فهمیدن مطالب مشکل دارید، از آنها درخواست کنید: “لطفا کمی شمرده تر صحبت کنید!” (please speak slowly).(بامارو)

در هتل

در هتل
در هتل

پس از سپری کردن پرواز به نکته ی مهم دیگری برخورد می کنیم و آن محل اقامت شما می باشد. اگر شما قصد اقامت در هتل را دارید و خانواده یا دوستان همراه شما نیستند، عبارات زیر می توانند تا حد زیادی یاری دهنده باشند.

۲۹. آیا اتاق دارای حمام است؟ (?Does the room have a bathroom) همانطور که پیشتر ذکر کردیم، “bathroom” لغت دیگری است که مترادف با “restroom” و همچنین، “washroom” یا “toilet” به کار گرفته می شود. بنابراین، طرح این سوال که آیا حمام شما اختصاصی یا مشترک است، امری ضروری به شمار می رود.(بامارو)

۳۰. چند تخت خواب در اتاق وجود دارد؟ (?How many beds are in the room) اگر می خواهید راجع به ظرفیت هتل اطلاعات به دست آورید با استفاده از این سوال منظورتان را به مخاطب برسانید تا بفهمید که آیا فضای کافی برای شما و همراهانتان وجود دارد یا خیر؟(بامارو)

۳۱. من یک اتاق با تخت خواب ملکه می خواهم. (I would like one queen bed, please). تخت ملکه یا “queen bed” تخت دونفره ی سایز بزرگ محسوب می شود که ۲ نفر به راحتی می توانند روی آن بخوابند.(بامارو)

۳۲. من اتاقی با دو تخت دو نفره می خواهم. (I would like two double beds, please). دو نفر می توانند روی یک تخت دو نفره بخوابند اما گاهی اوقات، تنها یک فرد می خواهد روی تخت دونفره بخوابد که در این صورت باید از طریق عبارت فوق اطمینان حاصل کنید تا اتاق از فضای کافی برخوردار باشد.(بامارو)

۳۳. من در کدام طبقه اقامت خواهم داشت؟ (?What floor am I on). با استفاده از این سوال از طبقه ی اتاق مورد نظر خود مطلع شوید.(بامارو)

۳۴. آسانسور کجاست؟ (?where are the elevators). اگر در طبقات بالا اقامت خواهید داشت، پس بنابراین نیاز دارید تا از بالابر یا آسانسور استفاده کنید. برای مطلع شدن از محل قرارگیری آسانسور عبارت فوق را بکار گیرید.

۳۵. چطو می توانم به اینترنت دسترسی پیدا کنم؟ (?how do I access the internet). ممکن است برخی از هتل ها به وا فای متصل باشند. از این رو باید درخواست کنید تا به شما دسترسی بدهند تا بتوانید از اینترنت هتل استفاده کنید. به منظور بیان چنین درخواستی می توانید از عبارت فوق یا “?what is the password for the wifi” به معنی “رمز وای فای چیست؟” استفاده نمایید.

۳۶.آیا وعده ی صبحانه رایگان است؟  (?Is there free breakfast) برخی از هتل ها وعده های صبحانه را رایگان سرو می کنند. (البته این امتیاز امروزه در اکثر هتل ها وجود دارد). به هر حال، برای مطرح کردن این سوال از عبارت فوق استفاده کنید.

۳۷. اتاق من به حوله نیاز دارد. (My room needs towels). گاهی اوقات خدمتکاران هتل از شما می پرسند که آیا به چیزی نیاز دارید یا خیر؟ در این زمان فراموش نکنید که درخواست ملحفه ی اضافی و حوله ی تمیز نمایید و این درخواست را با بکارگیری عبارت فوق مطرح کنید.

۳۸. اتاق من بهم ریخته است و می خواهم آن را مرتب کنید. (my room is messy, and I would like it clean) اتاق شما باید تمیز و مرتب باشد بنابراین از درخواست اینکه آن را دوباره تمیز کنند نترسید و عبارت فوق را به کار گیرید.

۳۹. چطور می توانم با سرویس اتاق تماس بگیرم؟ (?How do I call for room service). سرویس اتاق به خدمتکارانی گفته می شود که برای شما لوازم، خوراکی یا نوشیدنی مورد نظرتان را می آورند و تحویل می دهند. اگر در طول مدت اقامت در هتل به هر چیزی احتیاج داشتید، می توانید با سرویس اتاق تماس بگیرید و سفارش دهید.

۴۰. چطور می توانم با قسمت پذیرش تماس بگیرم؟ (?how do I call down to the front desk). معمولا متصدی یا متصدیان پذیرش به صورت شبانه روزی در جایگاه هستند. با استفاده از این عبارت طریقه ی تماس با آنها را یاد بگیرید تا در صورت لزوم بتوانید تماس حاصل نمایید.

در اطراف شهر

در اطراف شهر
در اطراف شهر

این واژگان برای فرودگاه و هتل مناسب بودند. اما به هر حال شما سفر کرده اید تا اماکن جدید را ببینید و تجربه کنید. پس بد نیست چرخی در شهر بزنید و برای این منظور عبارات زیر را به خاطر بسپارید تا در هنگام گردش به کار شما بیایند.
۴۱. کجا می توانم یک فروشگاه مواد غذایی پیدا کنم؟ (?Where can I find a grocery store). اگر دوست ندارید در رستوران غذا بخورید پس مجبور هستید تا خودتان آشپزی کنید. به همین دلیل باید به فروشگاه مواد غذایی رفته و مواد لازم را تهیه نمایید. اگر نتوانستید فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. با استفاده از عبارت فوق از فردی خارجی بخواهید به شما کمک کند.

۴۲. بیمارستان کجاست؟ (?where is the hospital). اگر خدای ناکرده در طول سفر شما یا یکی از اطرافیانتان بیمار شدید یا به هر دلیل دیگری نیاز به بیمارستان داشتید، از عبارت فوق مدد جویید.

۴۳. کجا می توانم یک رستوران خوب پیدا کنم؟ (?Where can I find a restaurant). اگر وعده های غذایی هتل یا دستپخت خودتان عادی شده اند، زمانش رسیده که به رستورانی خوب بروید و دلی از غذا درآورید. برای یافتن یک رستوران ویژه و امتحان کردن غذاهای محلی آن منطقه با بیان عبارت فوق می توانید اطلاعات بگیرید.

۴۴. بانک کجاست؟ (?where is the bank) اگر پولتان تمام شد باید به بانک بروید. اگر نمی دانید بانک کجاست؟ از این طریق مطلع شوید.

۴۵. شما چطور به … می رسید؟ (?…how do you get to). اگر نمی دانید چطور به مکان مورد نظرتان برسید، این عبارت را به خاطر بسپارید.

۴۶. تا … چقدر راه است؟ (?how far is it to). اگر درمورد مقدار مسافت تا مقصدتان اطلاع ندارید، این سوال را مطرح کنید تا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید تا آنجا پیاده روی کنید یا تاکسی بگیرید.

آدرس گرفتن

آدرس
آدرس

زمانی که برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان سوال می کنید، مردم شما را با جملاتی از این قبیل راهنمایی خواهند کرد:
سمت راست: it’s to the right
سمت چپ: it’s to the left
مستقیم: its straight a head
در تقاطع: it’s at the corner
دو بلوک آن طرف تر: its two blocks a head

در رستوران

در رستوران
در رستوران

پس از یک روز طولانی و گشت و گذار در اطراف شهر، خوردن یک وعده ی غذایی خوشمزه می تواند زنگ تفریح بسیار خوبی محسوب شود. برای سفارش دادن غذا در رستوران از اصطلاحات زیر استفاده کنید.

۴۷.یک میز برای دو نفر/چهار نفر (A table for two/four). تعداد افراد مورد نظر خودتان را بگویید تا شما را راهنمایی کنند.

۴۸.من می خواهم … بنوشم. (…I would like to drink) جای خالی را با نوشیدنی دلخواه خود پر کنید. برای مثال: آب، سودا و …

۴۹.میشه منو را ببینم؟ (?May I see the menu). با استفاده از منو غذای دلخواهتان را سفارش دهید.

۵۰.من می خواهم … سفارش دهم. (…I would like to order) پس از خواندن منو غذای مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید و سفارش دهید. برای مثال:

۵۱.برای شروع غذا سوپ می تواند انتخاب خوبی باشد. من سوپ می خورم (I’ll have soup).

۵۲.اگر هوا گرم است به حای سوپ می توانید سالاد سفارش دهید. (I’ll have a salad).

۵۳.خوردن همبرگر کاملا رایج است. من همبرگر می خورم(I’ll have a hamburger).

۵۴.اگر با گوشت میانه ی خوبی ندارید، می تواند به جای آن مرغ سفارش دهید. من مرغ می خورم. (I’ll have chicken).

به این صورت می توانید غذای دلخواهتان را بعد از عبارت “…I’ll have” جایگزین نمایید.

۵۵.من یک پیش غذا می خواهم. (I’ll have an appetizer).

۵۶.من دسر می خواهم. (I would like dessert).

۵۷.لطفا صورتحساب را بیاورید.(?May I have the bill). بعد از صرف وعده غذایی تان، برای اطلاع از مقدار وجهی که باید بپردازید، از این عبارت استفاده کنید. بهتر است حتما این درخواست را مطرح کنید زیرا در برخی از رستوران ها خدمتکاران تا شما اعلام نکنید صورتحساب را نمی آورند.

عبارات مورد نیاز در مواقع ضروری و مشکلات رایج:

حتی اگر به خوبی برای سفرتان برنامه ریزی کرده باشید باز هم پیشامدهای غیر منتظره اجتناب ناپذیر هستند. در این صورت از عبارات زیر مدد جویید.

۵۸. پاسپورتم را گم کرده ام. (I have lost my passport). اگر پاسپورت خود را گم کرده اید. پس قبل از هرچیز باید به سفارت کشور مبدا بروید و آنها را مطلع سازید. از عبارت “…where is the embassy for” به معنای “سفارت … کجاست؟” استفاده کنید و جای خالی را با نام کشور مورد نظرتان پر کنید.

۵۹.پول هایم به سرقت رفته اند. (someone stole my money). اگر کسی پول یا هر وسیله ی دیگرتان را دزدید، باید به پلیس خبر دهید. در ایالات متحده باید با شماره ۹۱۱ تماس بگیرید.

۶۰. کمک! (help!). اگر خدای ناکرده پیشامد بدی اتفاق افتاد و نیاز به کمک داشتید می توانید از این کلمه استفاده کنید تا توجه اطرافیانتان جمع شود و به کمک شما بشتابند.
امیدواریم که هرگز به این واژه نیاز نداشته باشید! سفر بخیر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *