کاخ کرملین سمبل عظمت روسیه (بامارو)

کاخ کرملین روسیه

کاخ کرملین را می‌توان مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری شهر مسکو و کشور روسیه به شمار آورد. این کاخ وسیع که درواقع از چندین قصر و کلیسا تشکیل شده نماد روسیه به‌حساب می‌آید و حتی شخص رئیس‌جمهور روسیه نیز در همین کاخ اقامت دارد.

اگر قصد سفر به روسیه رادارید حتماً باید بازدید از کاخ کرملین را در برنامه‌تان جای دهید. در این مطلب می‌خواهیم به‌طور مختصر شمارا با این بنای تاریخی مهم بیشتر آشنا کنیم.

در ادامه بامارو همراه باشید

تاریخچه کاخ کرملین

The Moscow Kremlin
The Moscow Kremlin

از دیرباز و حدود دو هزار سال قبل از میلاد مسیح، انسان‌ها در موقعیت فعلی کاخ کرملین سکونت داشته‌اند. بااین‌حال در سال ۱۱۵۶ پرنس یوری با چوب بلوط کاخی در این مکان بنا کرد که به گراد مسکو (Grad of Moscow) معروف بود. حدود دویست سال بعد شاهزاده بزرگ مسکو دیوارهای چوبی کاخ را با دیوارهایی از جنس سنگ آهک سفید عوض کرد.

فرآیند ساخت کاخی که امروزه آن را به نام کاخ کرملین می‌شناسیم در سال ۱۴۸۵ آغاز شد. ساخت این کاخ که ده سال طول کشید به دست طراحان و معماران مشهور و زبردست ایتالیایی انجام گرفت.

The old Kremlin palace
The old Kremlin palace

کرملین تا قبل از سلطنت پتر کبیر محل تاج‌گذاری و اقامت تزارهای روسیه بود. بااین‌حال پتر که به ساخت شهری کامل علاقه داشت سن‌پترزبورگ را بنا کرد و پایتخت کشور را به آنجا انتقال داد. اما بعد از قیام بلشویک‌ها در سال ۱۹۱۷ دوباره مسکو پایتخت روسیه و کاخ کرملین قلب تپنده‌ این کشور شد. البته این قیام آثار مخرب بسیاری داشت و موجب تخریب تعداد زیادی از ساختمان‌های اصلی کاخ شد. بااین‌حال به‌مرورزمان بازسازی برخی از بناهای کرملین انجام شد و درنهایت در سال ۱۹۵۵ درهای کرملین به روی عموم مردم باز شد. از سال ۱۹۹۱ نیز موزه‌های کرملین آغاز به کار کردند و تا به امروز پذیرای گردشگران از سراسر نقاط جهان هستند.
کاخ کرملین که روزگاری محل اقامت تزارهای روسیه بود از سال ۱۹۹۱ نیز میزبان رئیس‌جمهور روسیه است که یکی از قدرتمندترین مردان دنیا به شمار می‌آید.

ویژگی‌های کاخ کرملین

کاخ کرملین
کاخ کرملین

دانستن اینکه دیوارهای کاخ کرملین محوطه‌ای مثلثی شکل به مساحت ۲۷۵۰۰۰ مترمربع را در میان خودشان محصور کرده‌اند برای پی بردن به عظمت آن کافیست. البته ممکن است به‌اشتباه فکر کنید که تمام این محوطه به یک کاخ اختصاص دارد. نه، کاخ کرملین مجموعه‌ای از کاخ‌ها و کلیساهاست. در این مجموعه چهار قصر و چهار کلیسای جامع جای گرفته‌اند.
شکل فعلی کاخ اصلی کرملین متعلق به سال ۱۸۴۹ است. این کاخ ۷۰۰ اتاق دارد که خانه‌ شخصی رئیس‌جمهور نیز جزوشان است.

در سال ۱۹۶۱ کاخ کنگره به مجموعه کرملین اضافه شد که برای جشن‌ها، نمایش تئاتر و گردهمایی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ حدود ۸۰۰ اتاق دارد و سالن نمایش بزرگ آن می‌تواند شش هزار نفر را در دل خود جای دهد. این سالن به امکانات ترجمه همزمان به ۲۹ زبان دنیا نیز مجهز است. امروزه از این سالن برای اجراهای باله استفاده می‌شود.

کرملین در ابتدا ۱۸ برج داشت که باگذشت زمان دو برج دیگر نیز به آن اضافه شد و امروزه ۲۰ برج دارد. از این تعداد ۳ برج طراحی گرد و بقیه طراحی مربعی دارند. بلندترین برج کرملین برج ترویتسکایا (Troitskaya) نام دارد که ارتفاعش بالغ‌بر ۸۰ متر است و ساختش به سال ۱۴۹۵ برمی‌گردد. امروزه از این برج به‌عنوان اصلی‌ترین ورودی گردشگران به محوطه کرملین استفاده می‌شود.
دیواری که دورتادور کاخ کرملین کشیده شده ۲۲۳۵ متر طول دارد، اما ارتفاع آن در نقاط مختلف با توجه به پستی‌وبلندی زمین بین ۵ تا ۱۹ متر متغیر است. ضخامت این دیوار نیز بین ۳.۵ تا ۶.۵ متر در نوسان است.

جاذبه‌های کاخ کرملین

مجموعه کاخ کرملین پر است از موزه‌ها، کاخ‌ها و کلیساهایی که همه‌شان ارزش دیدن دارند. در ادامه سعی می‌کنیم به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره داشته باشیم.

 
The Cathedral of the Annunciation
The Cathedral of the Annunciation

کلیسای جامع بشارت (Cathedral of the Annunciation) یکی از سه کلیسای جامع واقع در میدان کلیسای کرملین است. این کلیسا به‌صورت مستقیم به کاخ بزرگ و ساختمان اصلی کرملین متصل است و به‌عنوان کلیسای شخصی خانواده سلطنتی روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بااین‌حال امروزه درهای آن برای بازدید گردشگران باز است. داخل این کلیسا نقش و نگارهای هنری و چهره افراد تأثیرگذار در تاریخ روسیه نقش بسته است.

 
The Ivan the Great Bell Tower
The Ivan the Great Bell Tower

این برج در سال ۱۵۰۸ به دستور ایوان مخوف ساخته شد. علت اصلی ساخت این برج که درواقع یک ناقوس برای سه کلیسای ارتدوکس واقعاً در میدان کلیسا محسوب می‌شود آن بود که این سه کلیسا هیچ برج ناقوسی نداشتند. این برج با ارتفاع ۸۱ متری بلندترین سازه مجموعه کرملین محسوب می‌شود و تا پیش از انقلاب بزرگ روسیه نیز بلندترین برج مسکو محسوب می‌شد. زیرا تا آن زمان ساخت هر برجی در شهر مسکو با ارتفاعی بیشتر از ارتفاع این برج ممنوع بود. گفته می‌شود موقعیت این برج دقیقه در وسط شهر مسکو قرار دارد و به شکل شمعی در حال سوختن طراحی‌شده است. برج ایوان مخوف ۲۱ ناقوس دارد که در زمان نزدیک شدن دشمنان به مسکو نواخته می‌شدند.

 
Tsar Bell
Tsar Bell

ناقوس تزار مشهور به ناقوس سلطنتی بین برج ایوان مخوف و دیوارهای کرملین قرار دارد. این ناقوس با ۶.۱۴ متر ارتفاع و ۶.۶ متر قطر بزرگ‌ترین ناقوس جهان به‌حساب می‌آیند. هرچند که در مراحل نهایی ساخت آن‌یک حادثه آتش‌سوزی رخ داد و باعث جدا شدن تکه‌ای ۱۱.۵ تُنی از آن شد. به همین دلیل هیچ‌وقت این ناقوس نصب و نواخته نشد. آن تکه‌ جداشده نیز در کنار ناقوس نگهداری می‌شود.

 
Tsar'-pushka
Tsar’-pushka

توپ جنگی تزار توپی عظیم‌الجثه است که از برنز ساخته‌شده و در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین توپ جنگی دنیا ازنظر اندازه کالیبر شناخته شده است. این توپ جنگی کاربردی نمادین داشته و هیچ‌گاه در جنگ مورد استفاده قرار نگرفته است. طول لوله‌ این توپ ۴.۹ متر و وزن آن ۹۸.۳ تن است.

موزه‌های کرملین

در بازدید از کاخ کرملین نباید سر زدن به موزه‌های کرملین را از قلم بیندازید. مجموعه موزه‌های کاخ کرملین از سال ۱۹۹۱ زیر نظر دختر یوری گاگارین (اولین مسافر فضا) آغاز به کار کردند. موزه‌های این مجموعه در یک مکان مستقر نیستند و در قسمت‌های مختلف کاخ کرملین پخش شده‌اند. این مکان‌ها عبارت‌اند از: موزه اسلحه کرملین، موزه جواهرات کرملین، موزه کلیسای جامع آرکنجل، موزه‌ کلیسای جامع بشارت، موزه‌ کلیسای دوازده رسول، موزه کلیسای ردای مقدس و موزه برج ایوان مخوف.

ساعات کار و هزینه بازدید

The Moscow Kremlin
The Moscow Kremlin

درهای مجموعه کاخ کرملین تمام روزهای هفته به‌جز پنجشنبه‌ها رو به گردشگران باز است. در تابستان (۱۵ می تا ۳۰ سپتامبر) ساعت کاری مجموعه ۹:۳۰ تا ۱۸:۰۰ و در زمستان (اول اکتبر تا ۱۴ می) ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ است. البته بلیت‌فروشی نیم ساعت قبل از بازگشایی مجموعه آغاز شده و یک ساعت پیش از پایان ساعت کاری آن به اتمام می‌رسد.

موزه اسلحه‌ساز و کاری متفاوت با سایر بخش‌های کاخ کرملین دارد. برای بازدید از این موزه مدیریت مجموعه افراد را به‌صورت گروه‌گروه به داخل موزه می‌فرستد. بدین ترتیب که در ساعات ۱۰:۰۰، ۱۲:۰۰، ۱۴:۳۰ و ۱۶:۳۰ تور این موزه آغاز می‌شود. البته توجه داشته باشید که تعداد افراد حاضر در هر تور محدود است، بنابراین شاید بهتر باشد قبل از مراجعه حضوری به‌صورت آنلاین بلیت این تورها را رزرو کنید. برای رزرو آنلاین بلیت می‌توانید به سایت موزه‌های کاخ کرملین مراجعه کنید.

بلیت‌های بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه کاخ کرملین بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ روبل قیمت دارند.
اگر لندن به وست‌مینستر و آمریکا به کاخ سفید شناخته می‌شود، روسیه نیز به کاخ کرملین می‌نازد. این کاخ نماد قدرت، عظمت و تاریخچه کهن روسیه است که مطمئناً می‌تواند هر گردشگری را انگشت‌به‌دهان بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *