ونیز رویایی ترین شهر ایتالیا را بیشتر بشناسید (بامارو)

ونیز

می­خواهیم با یکی از مقاصد توریستی محبوب بیش­تر آشنا شویم؛ شهری که سالانه یک الی دو میلی‌­متر غرق می­‌شود و به آب فرو می­‌رود (شهر ونیز)، باریک‌­ترین خیابان‌­های جهان با عرض پنجاه سانتی‌متر در آن هستند و جایی که بر خلاف باور عموم بر روی پایه­‌های چوبی ساخته شده است

در ادامه مطلب بامارو همره باشید

چشم­‌اندازهای فوق­‌العاده

خود کانال­‌های آبی ونیز یکی از جذاب­ترین چشم ­اندازهای این شهر هستند چون وقتی به سر هر پیچ می‌­رسید یک زیبایی توجهتان را جلب خواهد کرد. یک واپورتو (Vaporetto) یا اتوبوس آبی اجاره کنید و در گراند کانال (Grand Canal) که به شکل حرف اِس (S) است وقت بگذرانید.

کانال آبی ونیز
کانال آبی ونیز

فعالیت‌­های ماجراجویانه شگفت­‌انگیز

ماجراجویی‌­های ونیز با چیزهایی که در ذهن دارید متفاوت هستند: لباس مبدل بپوشید و ماسک بزنید و به کارناوال ونیز بپیوندید. اگر از ارتفاع نمی­‌ترسید، به بالای برج ناقوس سینت مارک (Saint Mark) بروید تا از منظره کامل ونیز و تالابش لذت ببرید.

ماجراجویی در ونیز
ماجراجویی در ونیز

غذا

ساردِ این سائور (Sarde in saor)، ساردین سرخ شده که در سرکه، پیاز، کشمکش و آجیل کاج خوابانده شده، غذای ماهی­گیران و ملوانان ونیزی بوده است. باکالا مانتِکاتو (Baccala mantecato) هم یکی دیگر از غذاهای دریایی ونیزی است که با ماهی کاد درست می­شود، اما اگر اهل غذاهای دریایی نیستید می‌­توانید بیگولی این سالسا (Bigoli in salsa) را امتحان کنید که چیزی شبیه به اسپاگتی است و با سالسا یا سس سرو می­شود.

غذا های محبوب ونیز
غذا های محبوب ونیز

تاریخچه

ونیز در واقع تالابی باتلاقی و لجنی بوده است. اولین ساکنان ونیز برای این که این تالاب را قابل سکونت کنند، باید با استفاده از چوب درخت­هایی که در برابر آب مقاوم بودند پایه‌­هایی برای استحکامات می­‌ساختند. حالا پس از گذشت سال‌ها و تغییرات شیمیایی و وجود آب شور، این پایه‌­های چوبی مانند سنگ سخت شده‌­اند.

 از لحاظ تاریخی، درست بعد از سقوط امپراطوری روم در غرب بود که ونیز موجودیت پیدا کرد. در سال ۱۷۹۷ ونیز به دست اتریش افتاد، اما پس از شکست اتریش توسط پروس‌­ها در سال ۱۸۶۶  ، ونیز به ایتالیا واگذار شد .

تاریخچه شهر ونیز
تاریخچه شهر ونیز

هنر

هیچ می‌­دانستید که هنرمندان مشهوری مانند جیووانی بلینی (Giovanni Bellini)، تیسین (Titian) که یکی از بزرگ­ترین ستارگان هنر اروپا بود و تینتورِتو (Tintoretto) اهل ونیز بودند؟ این اساتید از بزرگان مکتب نقاشی ونیزی در دوره رنسانس هستند. موزه هنری گالری دِل­آکادِمیا (Gallerie dell’Accademia) هم نمایش دهنده­ آثار هنری پیش از قرن نوزدهم است. 

ونیز شهر هنرمندان
ونیز شهر هنرمندان

زبان

ونیزی (venetian) زبانی  از خانواده زبان­‌های رومی (Romance languages) است که توسط دو میلیون نفر در ونیز و مناطق اطراف صحبت می­شود و پیش از آن که شباهتی به ایتالیایی داشته باشد به زبان فرانسوی و اسپانیایی شبیه تر است.

جزایر جادویی

جزایر مورانو (Murano)، بورانو (Burano) و تورچِلو (Torcello) سه سوگلی ونیز هستند. جزیره زیبای مورانو در سطح جهان برای هنر شیشه‌­سازی شهرت دارد. چندین قرن پیش بود که تمام کارگاه­‌های شیشه سازی‌ برای حفظ اسرار شیشه‌­سازی ونیزی به این جزیره نقل مکان کردند. بورانو جایی چشم‌­نواز است که مردمانش خانه­‌های خود را با رنگ­های نئونی روشن رنگ می­‌کنند. تورچلو هم قدیمی‌­ترین سکونت­‌گاه این مجمع‌الجزایر است و ویرانه­‌های تاریخی بسیاری در آن یافت می‌­شود، از کاخ گرفته تا کلیسا.

جزایر جادویی
جزایر جادویی

جشن

مهم ترین جشن و رویداد ونیز در طول تاریخ کارناوال ونیز بوده است. سنتی که بازارش از سال ۱۲۹۶ تا ۱۷۰۶ داغ بود. نجیب زادگان برای این که بتوانند در بین مردم رفت­وآمد کنند از ماسک و لباس مبدل استفاده می کرده­اند. سنت فعلی به این صورت در آمده که محلی­‌ها لباس­‌های زیبا  و اغراق‌­آمیز بر ‌تن می­کنند تا توجه توریست­‌ها را جلب کنند.

مهم ترین جشن های ونیز
مهم ترین جشن های ونیز

فعالیت‌­های ورزشی

جای تعجبی ندارد که بیش­تر فعالیت‌­های ورزشی محبوب ونیز آبی باشند، یعنی فعالیت­‌هایی مثل قایق رانی و کرجی­رانی.‌ در ماه سپتامبر ‌مسابقه رِگاتا استوریکت (regata storica) بین گاندولاها در گراند کانال برگزار می شود. فوتبال بین ایتالیایی­‌ها شهرت دارد و ونیز هم با تیم خود وِنِتزیا (Venezia) از این قاعده مستثنی نیست.

فعالیت های ورزشی
فعالیت های ورزشی

آب و هوا

جولای گرم‌­ترین ماه، ژانویه سردترین و ژوئن بارانی‌­ترین ماه ونیز است. بهترین زمان برای شنا کردن در دریا آگوست است که دمای دریا به طور متوسط ۲۶ درجه است. بهترین ماه­‌ها برای بازدید از ونیز آوریل، می، سپتامبر‌ و اکتبر هستند. توریست­‌ها می‌­گویند اواسط بهار و مخصوصا نیمه اول ماه می برای لذت بردن از جاذبه‌های توریستی بهترین زمان است.

آب و هوای ونیز
آب و هوای ونیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *