بزرگترین و ترسناک ترین زلزله های که در جهان رخ داده (بامارو)

 20 مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا

بزرگترین زلزله های جهان تاکنون در گوشه و کنار مختلف دنیا اتفاق افتاده‌اند. وقوع زلزله که یکی از دردناک‌ترین بلایای طبیعی در دنیاست، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را می‌تواند به همراه داشته باشد. در این مقاله به بزرگترین و شدیدترین زلزله های ایران و جهان می‌پردازیم. در ادامه بامارو همراه باشید

بزرگترین زلزله های جهان

در ادامه تعدادی از مخرب ترین زلزله‌های تاریخ را که در قرن‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند، بررسی می‌کنیم.

1. زلزله شهر والدویدا در شیلی

1. زلزله شهر والدویدا در شیلی

زلزله شهر والدویدا در شیلی، یکی از قویترین زلزله‌ها بود که در تاریخ اتفاق افتاد. زلزله‌ای 9.5 ریشتری که در 22 می 1960 در شیلی اتفاق افتاد و حدود 1655 کشته، هزاران زخمی و همچنین دو میلیون بی خانمان از خود بر جای گذاشت. این زمین لرزه را می‌توان با جرات بزرگترین زلزله جهان نامید.(بامارو)

این زلزله با وجود قدرت بسیاری که داشت، به علت اینکه در عمق زمین به وقوع پیوست، در مقایسه با زلزله‌های بزرگ دیگر تاثیر چندان خسارات زیادی از خود به جای نگذاشت.(بامارو)

2. زلزله بخش پرنس ویلیامز سوید در آلاسکا

2. زلزله بخش پرنس ویلیامز سوید در آلاسکا

زلزله بخش پرنس ویلیامز سوید در آلاسکا با شدت 9.2 ریشتر در 27 مارس 1964 به وقوع پیوست. مرکز این زلزله در بخش غیرمسکونی ایالت آلاسکا اتفاق افتاد. وقوع این زلزله سونامی‌های زیادی را در اقیانوس آرام به همراه داشت. نکته مهم دیگر اینکه لرزش این زلزله در حدود 3 دقیقه طول کشید و یکی از مخرب ترین زلزله های تاریخ بود.

این زلزله در بسیاری از شهرهای مجاور نیز توانست خسارت‌های سنگینی را به جای بگذارد. از ساکنین شهرهای مجاور حدود 128 نفر کشته شدند. زلزله آلاسکا همچنین یکی از بزرگترین زلزله های جهان بود.(بامارو)

3. زلزله سوماترا در اندونزی

3. زلزله سوماترا در اندونزی

زلزله سوماترا که در 26 دسامبر 2004 در اندونزی اتفاق افتاد، دارای شدت 9.1 ریشتر بود. این مورد سومین زمین لرزه بزرگ و پرقدرت تاریخ بود. شمار کشتگان در اندونزی 165 هزار و 700 نفر بود و در سریلانکا نیز 35هزار و 400 نفر جان خود را از دست دادند.

4. زلزله نزدیک سواحل شرقی هفوشو در ژاپن

4. زلزله نزدیک سواحل شرقی هفوشو در ژاپن

این زلزله که یکی از قویترین زلزله‌های دنیا به‌شمار می‌آید، در 11 مارس 2011 به وقوع پیوست و شدت آن 9 ریشتر اعلام شده است. این زلزله که در شهر سندای در سواحل شرقی ژاپن رخ داد، توانست بیش از هزاران کشته بر جای بگذارد.(بامارو)

این زلزله بزرگترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن بود و به اندازه‌ای به راه‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل ونقل خسارت وارد شده بود، که ارزیابی کامل تلفات آن کار بسیار سختی بود. این زلزله باعث شد تا سیستم خنک کننده تاسیسات هسته‌ای فوکوشیما داییچی از کار افتد. با این اتفاق مقامات سریعا دستور ترک منطقه را دادند. با این وجود باز هم آمار کشته‌شدگان بسیار زیاد بود.(بامارو)

5. زلزله شهر کام چاتکا در روسیه

5. زلزله شهر کام چاتکا در روسیه

زلزله شهر کام چاتکا در روسیه که در 4 نوامبر 1952 به وقوع پیوست، دارای شدت 9 ریشتری بود و یکی از مخربترین زلزله های تاریخ نیز به شمار می‌رود. این شهر علاوه بر زلزله خیز بودن به فوران آتشفشان نیز بسیار معروف بود. همچنین در سال 1923 نیز زلزله ای به شدت 8.5 ریشتر در این شهر اتفاق افتاد.(بامارو)

وقوع زلزله‌ی 9 ریشتری، سونامی‌های بزرگی را در اقیانوس آرام باعث شد. امواج مخرب این اقیانوس به شمال ژاپن، جزیره هاوایی و سواحل غربی آمریکا نیز رسید.(بامارو)

6. زلزله شهر مائول شیلی

6. زلزله شهر مائول شیلی

در 27 فوریه 2010 زلزله‌ای بزرگ و قوی در شهر مائول شیلی با شدت 8.8 ریشتر به وقوع پیوست. این زمین لرزه بزرگ باعث کشته شدن 700 نفر شد.(بامارو)

مرکز این زلزله در 325 کیلومتری سانتیاگو، پایتخت شیلی اعلام شده بود. بعد از وقوع این زمین لرزه در 53 کشور خطر سونامی اعلام شد. از این زلزله نیز به عنوان یکی از بزرگترین زلزله های تاریخ یاد می‌شود.(بامارو)

7. زلزله شهر اکوادور در کلمبیا

7. زلزله شهر اکوادور در کلمبیا

در 31 ژانویه 1906، یکی از مخرب ترین زمین لرزه های جهان در شهر اکوادور در کلمبیا با شدت 8.8 ریشتر اتفاق افتاد.

این زلزله 8.8 ریشتری، حدود 111 سال پیش در مرز کلمبیا و اکوادور اتفاق افتاد و باعث کشته شدن1500 نفر شد و حدود 5000 نفر نیز زخمی شدند. در ادامه سونامی بزرگی نیز سراسر اقیانوس آرام را در نوردید.(بامارو)

8. زلزله جزیره رت آیلند آلاسکا

8. زلزله جزیره رت آیلند آلاسکا

این زلزله مهیب نیز با شدت 8.8 ریشتر در 4 فوریه 1965 اتفاق افتاد. این زلزله عمق زیادی داشت اما چون در مکانی غیر مسکونی رخ داد خسارت جانی در پی نداشت و تنها توانست به تاسیسات محلی در آلاسکا آسیب وارد نماید.

9. زلزله شهر سوماترای اندونزی

زلزله مخرب دیگری نیز همزمان با زمین لرزه 9.1 ریشتری در شهر سوماترای اندونزی به وقوع پیوست، اما شدت زلزله این بار 8.8 ریشتر بود و در تاریخ 25 نوامبر 1833 به وقوع پیوست. این زلزله 1000 نفر کشته داشت و باعث شد تا بسیاری از ساکنین شهر سوماترا جان خود را از دست دهند. همچنین چندین روستا به صورت کامل زیر خاک دفن شدند.(بامارو)

10. زلزله کاسداکیای اقیانوس آرام

این زلزله که در تاریخ 26 ژانویه 1700 اتفاق افتاد، شدت 8.7 ریشتری داشت و بنابراین می‌توان آن را دهمین زلزله بزرگ تاریخ نامید. محل رخداد این زلزله مخرب، اقیانوس آرام و نزدیکی سواحل غربی مشترک آمریکا و کانادا بود.

آمار دقیقی از خسارت‌های جانی و مالی این زلزله بزرگ وجود ندارد اما تعدادی از دهکده‌های ژاپن و مناطق مسکونی در غرب آمریکا کاملا به زیر آب رفتند.

11. زلزله نانتو در تایوان

11. زلزله نانتو در تایوان

این زمین لرزه یکی از بزرگترین زلزله های مخرب دنیا بود در تاریخ 20 سپتامبر 1999 در شهرستان نانتو تایوان اتفاق افتاد. بزرگی این زلزله 7.6 ریشتر بود و توانست بیش از 2 هزار کشته و 11305 زخمی برجای بگذارد. خسارات به جای مانده از این زمین لرزه، حدود 14 میلیارد دلار برآورد شده است.(بامارو)

12. زلزله کریس چرچ در نیوزلند

یکی از مرگبارترین زلزله‌های دنیا در شهر کریس چرچ که دومین شهر بزرگ کشور نیوزلند است اتفاق افتاد. این شهر با 2 زمین لرزه در سال‌های 2010 و 2011 آسیب‌های فراوانی دید. ابتدا زلزله ای با قدرت 7.1 ریشتر در سال 2010 به وقوع پیوست که کشته‌ای نداشت. در ادامه در سال 2011 زلزله‌ای اتفاق افتاد که قدرت آن 6.3 ریشتر بود و باعث مرگ 166 نفر شد.(بامارو)

13. زلزله کانتربوری در نیوزیلند

زلزله کانتربوری در نیوزیلند با قدرت 7.1 ریشتر در سال 2010 رخ داد. این زلزله یکی از مخربترین زمین لرزه ها بود ولی خوشبختانه کشته‌ای برجای نگذاشت و فقط خسارات مالی وارده بیش از 6 میلیارد دلار رآورد شد.(بامارو)

14. زلزله کوبه (هانشین) در ژاپن

14. زلزله کوبه (هانشین) در ژاپن

این زلزله در تاریخ 17 ژانویه 1995 با شدت 6.8 ریشتر در کوبه ژاپن اتفاق افتاد. زمین لرزه کوبه (هانشین) ژاپن، یکی از زلزله های مرگبار دنیا بود و توانست جان 6500 نفر را بگیرد. میزان خسارت ناشی از این زلزله 100 میلیارد دلار تخمین زده شده و یکی از مرگبارترین زلزله های جهان بود.(بامارو)

15. زلزله نورث ریج کالیفرنیا، آمریکا

این زلزله در سال 1994 اتفاق افتاد و با وجود اینکه 6.7 ریشتر بود اما نسبت به برخی زلزله های دیگر، قدرت چندانی نداشت. کانون زلزله در مرکز لس آنجلس واقع شده بود و توانست حدود 60 کشته و 5000 زخمی برجای بگذارد.(بامارو)

این زلزله یکی از شدیدترین زلزله های تاریخ آمریکا بود. در این زلزله خسارت وارده به خانه‌ها، ساختمان‌ها و مراکز تجاری و اداری، حدود 25 میلیارد دلار برآورد شد.

16. زلزله چواتسو در ژاپن

این زمین لرزه در سال 2004 با بزرگی 6.6 ریشتر در چواتسو ژاپن اتفاق افتاد. شمار کشته شدگان این زلزله 16 نفر، تعداد زخمی ها 4586 نفر و بی خانمان شدگان 100 هزار نفر اعلام شد. خسارات مالی ایجاد شده توسط این زلزله حدود 28 میلیارد دلار اعلام شده است.

17. زلزله نیوکاسل در استرالیا

زلزله نیوکاسل استرالیا که 5.4 ریشتری بود، در 28 دسامبر 1989 اتفاق افتاد. خسارت مالی ایجاد شده توسط این زلزله حدود 1200 میلیون دلار اعلام شد. این زلزله 13 کشته و 160 زخمی برجای گذاشت.

بررسی بزرگترین زلزله های ایران

کشور ایران نیز جمله کشورهای زلزله خیز است و در طول دوران‌های مختلف زمین لرزه های مهیب با خسارات بالایی را به خود دیده است.

1. زلزله مرگبار رودبار

1. زلزله مرگبار رودبار

این رویداد در 31 خردادماه سال 1369، برابر با بیستم ژوئن سال 1990 در ناحیه رودبار، منجیل و لوشان در بخش باختری البرز، در ساعت 30 دقیقه و 13 ثانیه بامداد در استان گیلان رخ داد. کانون این زلزله در عرض جغرافیایی 36 درجه و 49 دقیقه و در طول جغرافیایی 49 درجه و 24 دقیقه و 51 ثانیه اعلام شد. بزرگی این زلزله بین 7.3 تا 7.7 در مقیاس ریشتر بود.(بامارو)

این زلزله نزدیک به 35 هزار نفر کشته، 60 هزار نفر مجروح و بیش از 500 هزار نفر بی‌خانمان داشت. در این واقعه حدود 200هزار واحد مسکونی تخریب شدند که تعداد 60هزار واحد از آن به کلی ویران شده بودند و خسارات اولیه ناشی از زلزله بیش از  800میلیارد ریال تخمین زده شد.(بامارو)

در منطقه اشکور رودسر بر اثر ریزش کوه ارتفاعات کلیشم عمارلو و همچنین شکاف عمیق ایجاد شده، 4 روستا در دل خاک دفن شدند. مطالعه و بررسی عوارض برجا مانده از این زلزله نشان می‌دهد که عمق کانونی این زمین لرزه در ژرفای 19 کیلومتر زیر سطح زمین واقع شده است.

2. زلزله 1396 کرمانشاه و غرب ایران

2. زلزله 1396 کرمانشاه و غرب ایران

این زمین لرزه که با نام‌های دیگری همچون زمین لرزه ازگله، زمین لرزه 2017 عراق و زمین لرزه مرز ایران-عراق شناخته می‌شود، در شامگاه یکشنبه 21 آبان 1396 در نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز ایران و عراق، در مقیاس 7.3 ریشتر در عمق 11 کیلومتری زمین اتفاق افتاد.(بامارو)

این زمین لرزه شدید در 14 استان ایران احساس شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کرمانشاه، لرستان، همدان، ایلام، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، خوزستان، قزوین، اصفهان و حتی استان‌هایی بسیار دورتر نظیر خراسان رضوی، تهران و گیلان اشاره کرد.

برطبق آخرین اخبار، زمین لرزه 1396 کرمانشاه تا حوالی ساعت 22 روز 22 آبان‌ماه، بیش از 430 نفر کشته و 6700 نفر مصدوم تلفات داشته است.(بامارو)

مشخصات زلزله 21 آبان 96 کرمانشاه و غرب ایران

  • تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ ۲۱:۴۸:۱۶
  • طول جغرافیایی: ۴۵٫۹
  • عرض جغرافیایی: ۳۴٫۸۴
  • عمق زمین لرزه: ۱۱ کیلومتر
  • نزدیک‌ترین شهرها:
  • ۵ کیلومتری ازگله (کرمانشاه)
  • ۲۵ کیلومتری تازه آباد (کرمانشاه)
  • ۳۷ کیلومتری باینگان (کرمانشاه)

3. زمین لرزه بم

3. زمین لرزه بم

زمین لرزه بم در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۸۲ در ساعت 5 و 26 دقیقه در جنوب شرقی کشور و در جنوب شرقی کرمان رخ داد و بزرگی آن 6.6 ریشتر بود. این زلزله در ساعات آغازین بامداد که اکثر افراد خواب بودند اتفاق افتاد. آمار تلفات رسمی این زلزله بیش از 25 هزار نفر و مجروحان نیزحدود 50 هزار نفر اعلام شدند. بیش از 100 هزار نفر نیز در این زلزله بی خانمان شدند.(بامارو)

پس از بررسی‌ها مشخص گردید که کانون زمین لرزه در محدوده شهر بم واقع شده بود. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که بخشی از گسل بم که از کنار شهر بم می‌گذشت، در این زلزله فعال شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *