آیا آپوفیس به زمین برخورد خواهد کرد؟بررسی پیش بینی ها(بامارو)

سیارک آپوفیس

دانشمندان ناسا در آخرین تحقیقات خود از احتمال برخورد سیارک آپوفیس با کره زمین در سال ۲۰۲۹ و ۲۰۳۶ خبر دادند و رصدخانه فضایی هرشل اروپا هم با بررسی سرعت این سیارک احتمال برخورد آن را با زمین ۲.۷ درصد پیش‌بینی کرده است.بامارو همراه باشید

 

apophis1
apophis1

براساس این پیش‌بینی آپوفیس در سال ۲۰۲۹ با فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از کنار زمین عبور خواهد کرد. نکته قابل توجه درباره این سیارک، بازگشت مجدد آن در سال ۲۰۳۶ به سوی کره زمین است. البته در این حالت خطر برخورد بسیار کمتر است و از هر ۷ میلیون بار یک درصد احتمال چنین اتفاقی وجود خواهد داشت. اندازه سیارک آپوفیس تقریباً بیش از ۳ برابر یک زمین فوتبال است. این سیارک در سال ۲۰۰۴ کشف شد. مدار این سیارک به‌گونه‌ای است که پس از هفت سال مجدداً به سوی زمین بازخواهد گشت. براساس تحقیقات دانشمندان ناسا و ستاره‌شناسان اروپایی، اگر این سیارک در سال ۲۰۲۹  از حفره گرانشی به قطر ۸۰۰ متر عبور کند در نتیجه تعاملات گرانشی با زمین برخورد خواهد کرد. هنوز هم بررسی‌های ستاره‌شناسان درخصوص این رویداد ادامه دارد و تایید نهایی برخورد در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.(بامارو)

اگر این سیارک به زمین برخورد کند نیرویی برابر با ۱۰۰،۰۰۰ بمب هیروشیما آزاد خواهد شد که برای نابود کردن بخشی به بزرگی فرانسه کفایت خواهد کرد.(در قیاس، جسمی بسیار کوچکتر احتمالا به اندازه ساختمانی آپارتمانی، در ۱۹۰۸ به تونگوسکا در سیبری خورد که با نیروی ۱۰۰۰ بمب هیروشیما ۲۵۰۰ کیلومتر مربع جنگل را ریشه کن کرد و موج شوکی به راه انداخت که هزاران کیلومتر دورتر احساس شد. همچنین درخششی عجیب را درست کرد که در آسیا و اروپا دیده شد. بطوری که مردم در شب می توانستند روزنامه بخوانند.)(بامارو)

apophis
apophis

دیدار از آپوفیس جیب ناسا را خالی نخواهد کرد، چون خواهی نخواهی این سیارک به سمت زمین می آید، ولی فرود روی سیارک شاید دردسرساز باشد. به دلیل میدان گرانشی ضعیف آن، به جای فرود به طریق سنتی باید عملا به آن چسبید. همچنین به احتمال سیارک به طور نامنظم میچرخد، پس اندازه گیریهای دقیق را باید پیش از فرود انجام داد. آزمودن سختی سیارک هم جالب است. برخی بر این باورند که شاید جامد باشد. تعیین همنواختی سیارک هم شاید روزی اهمیت پیدا کند، اگر بخواهیم آنرا با تسلیحات هسته ای از میان ببریم.شاید سیارک به جای ترکیدن به صورت پودر ریز، به تکه های بزرگ تبدیل شود. در اینچنین حالتی شاید خطر ناشی از این تکه از خود سیارک اصلی بیشتر باشد. فکر بهتر شاید آن باشد که سیارک را پیش از نزدیک شدن به زمین از مسیرش منحرف کنیم.(بامارو)

دانشمندان با بررسی مدار سیارک‌های نزدیک به زمین احتمال برخورد آنان را به دقت بررسی می‌کنند و در آخرین تحقیقات فضایی که در حدود ۷ ماه پیش انجام شد سیارک تازه کشف شده (DA14 2012) با فاصله ای برابر با ۳۶ هزار متر پایین‌تر از مدار ماهواره‌ های زمین عبور کرده که خطری برای زمین نداشت.(بامارو)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *