راهنمای سفر به کشور مالزی (بامارو)

آشنایی با کشور مالزی

سفر به مالزی، یک تجربه گردشگری بی‌نظیر و منحصر به فرد است. این کشور با همسایگانش بسیار متفاوت است. از جنگل‌های انبوه کوالالامپور گرفته تا سواحل روح انگیز جزایر پرهنتیان (Perhentian Islands)، همه و همه از زیبایی‌های کشور مالزی هستند. قبل از برنامه‌ریزی برای تور مالزی، باید با کشور مالزی آشنایی نسبی داشته باشید. در ادامه بامارو همراه باشید

راهنمای سفر به مالزی

آشنایی با مالزی:

مالزی توریستی ترین کشور جهان نیست با این حال این کشور در سال ۲۰۱۰ بین ده کشور اول توریستی جهان شناخته شد و در سال 2017 پذیرای تقریبا 73  میلیون گردشگر از سراسر جهان بود و همچنان به رشد خود در زمینه گردشگری ادامه می‌دهد. مالزی، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان،  تجربه‌های منحصر به فردی را برای گردشگران رقم می‌زند. به مالزی که بروید می‌توانید روز خود را در کنار قبایل سنتی در یک مزرعه چای بگذرانید و یا به پارک‌ ملی گونونگ مولو(Gunung Mulu National Park) و تامان نگارا (Taman Negara) سری بزنید و با حیات وحش بی‌نظیر و عجیب ببر‌ها و اورانگوتان‌ها رو برو بشوید.  همچنین می‌توانید به سواحل مالزی، که یکی از مکان‌های گردشگری مالزی برای شنا کردن و شیرجه زدن است سری بزنید. مالزی کشوری است که همیشه مسافران و گردشگران را با طبیعت و فرهنگ خود، واقعا غافلگیر می‌کند. بهتر است با حوصله این کشور را بگردید و خودتان همه چیز را از نزدیک تجربه کنید. شاید هم چیزهای زیادی برای کشف کردن در این کشور وجود داشته باشد!(بامارو)

اطلاعات کلی در مورد کشور مالزی:

مالزی کشوری واقع در جنوب شرقی آسیای و جنوب دریای چین است. این کشور از دو شبه جزیره جدا از هم، یعنی شبه جزیره مالایا (مالزی غربی) و شبه جزیره بورنئو (مالزی شرقی) تشکیل شده است. کوالالامپور پایتخت این کشور توریستی است. مساحت کل کشور مالزی، ۳۲۹٫۷۵۸ کیلومتر مربع است و جمعیتی در حدود ۳۰٬۴۴۸٬۶۰۰ نفر دارد.(بامارو)

تقسیمات و  شهر های مهم کشور مالزی:

جوهور (Johor)، کداح (Kedah)، پاهانگ (Pahang)، نگری سمبیلان (Negeri Sembilan)، کلانتان (Kelantan )، پراک (Perak)، سلانگور (Selangor)، پرلیس (Perlis)، ترنگانو (Terengganu)، مالاکا (Malacca)، پنانگ (Penang)، پوتراجایا (Putrajaya)، کوالالامپور (Kuala Lumpur)، صباح (Sabah) و ساراواک (Sarawa) تقسیمات کشوری مالزی را تشکیل می دهند. مالزی 15 استان دارد و به استاندار هر استان “شاه” می‌گویند. شهرهای مهم کشور مالزی جرج تاون (George Town) در پنانگ، ایپوه (Ipoh)، جوهور باهرو (Johor Bahru)، کوچینگ (Kuching)، کوتا کینابالو (Kota Kinabalu)، آلور ستار (Alor Setar)، کوتا بهارو (Kota Bharu) و شهر مالاکا (Malacca) هستند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مالزی:

مالزی کشوری است با آب و هوای گرم و مرطوب و پوشش گیاهی استوایی. در بیشتر ماه‌های سال، آب و هوای مرطوب و شرجی بر این کشور حاکم است، و پوشش گیاهی متراکم و زیبای آن نیز به خاطر همین آب و هوای مرطوب و شرجی و باران‌های بسیار زیاد این منطقه است. پرباران‌ترین فصول سال در مالزی ماه‌ های مهر و آبان هستند. دی ماه نیز خشک‌ترین فصل سال در مالزی است. با این حال بهترین زمان بازدید از سواحل شرقی مالزی، ماه‌های خرداد و تیر است که با بارش کمتری همراه هستند، و بهترین زمان رزرو تور لحظه آخری مالزی و بازدید از سواحل غربی مالزی هم بین ماه‌های آبان تا بهمن است. اگر قصد بازدید از سارواک را نیز دارید، بهتر است در ماه‌های تیر و خرداد به این کشور سفر کنید.

در مالزی چه بپوشیم:

در مالزی قانون خاصی برای پوشش افراد وجود ندارد. با این حال به خاطر جمعیت بزرگ مسلمانان در این کشور و فرهنگ و آداب و رسوم سنتی در مناطق غیر توریستی، بهتر است پوششی متعارف و محترمانه داشته باشیم. برای مثال پوشیدن شلوارک و شورتک و تاپ های نیم تنه و بدون آستین در این مناطق نوعی بی احترامی به ساکنین محسوب می‌شود. از آنجایی که مالزی آب و هوایی شرجی دارد، بهتر است از لباس‌هایی با الیاف طبیعی استفاده کنید. لباس‌های سبک مثل لباس‌های نخی و حریر بهترین گزینه‌ها هستند.

اطلاعات تاریخی و فرهنگی کشور مالزی:

مالزی یکی از گذرگاه‌های مهم آبی میان چین و خاورمیانه به حساب می‌آید و در طول تاریخ استفاده‌های تجاری و نظامی بسیاری از موقعیت جغرافیایی آن شده است. این کشور به علت داشتن سایت‌های تاریخی و شاهکارهای معماری بی‌نظیر، یکی از تاریخی‌ترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود. در مالزی می‌توانید همزیستی تاریخ و تکنولوژی را یک‌جا ببینید. این کشور آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مالایایی، چینی، هندی و اروپایی است. مالزی مردمانی بسیار خونگرم و میهمان نواز دارد. دین اکثر مردم مالزی اسلام است و اقلیت مردم به دین‌های  مسیحیت، هندو، برهمایی و بودایی گرایش دارند. رستوران‌ها و فروشگاه‌های مسلمان‌های مالزی، با آرم حلال از سایر فروشگاه‌ها و رستوران‌ها جدا شده‌اند. حکومت کشور مالزی یک حکومت سلطنتی دوره‌ای است.

اطلاعات سفر به کشور مالزی:

فاصله کشور مالزی از تهران ۶۲۷۶٫۲ کیلومتر است و حدود 8 ساعت طول می‌کشد که از راه هوایی به آنجا برسیم. ساعت به وقت کوالالامپور 3 ساعت و 30 دقیقه جلوتر از تهران است. واحد پول کشور مالزی رینگیت (Ringgit) است و هر رینگیت حدود 1000 تومان است. زبان مردم این کشور مالایی است ولی به خاطر توریستی بودن کشور مالزی، زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم آنها به رسمیت شناخته می‌شود.

تعطیلات رسمی و فستیوال ها:

مالزی به علت داشتن آمیزه‌ای از فرهنگ‌های مختلف، فستیوال‌ها و مناسبت‌های بسیار متنوعی نیز دارد. فستیوال‌‌های اصلی و عمومی این کشور عبارتند از: جشن روز استقلال مالزی در 31 اوت، یادبود روز تشکیل فدراسیون مالزی که تنها در ایالت صباح برگزار می‌شود، در روز 16 سپتامبر، روز کارگر در روز اول ماه می، و روز جشن تولد شاه در اولین شنبه ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود. این فستیوال‌ها بسیار شاد و مفرح هستند و گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند. فستیوال‌های متنوع دیگری نیز در مالزی برگزار می‌شود که مختص مسلمانان، چینی‌ها، هندو‌ها و دیگر فرهنگ‌های مالزی هستند. از جمله روز تولد رسول اسلام برای مسلمانان، شروع سال نوی چینی برای چینی‌ها و جشن کریسمس برای مسیحیان مالزی.

حراج ها و فصل حراج:

اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که در سفرهایتان دوست دارید حتما خرید کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از حراجی‌های بزرگ مالزی نیز خبردار شوید. در مالزی از اواخره خرداد تا اواسط شهریور ماه به مدت دو ماه حراجی‌های بزرگی برگزار می‌شوند. یکی دیگر از حراجی‌های خیلی بزرگ مالزی، با 75 درصد تخفیف، در پایان هر سال میلادی برگزار می‌شود که مصادف است با 11 آبان تا 11 دی ماه هر سال.

تورهای گردشگری به مقصد مالزی:

– تور کوالالامپو + لنکاوی

– تور کوالالامپو + پنانگ

– تور کوالالامپور + سنگاپور

– تور کوالالامپور

– تور لنکاوی

اخذ ویزای توریستی مالزی:

برای رفتن به مالزی، حتما باید ویزای توریستی مالزی را داشته باشید. برای گرفتن این ویزا ابتدا باید بلیط رفت و برگشت به مالزی و همچنین یک پاسپورت با اعتبار حد‌اقل شش ماه داشته باشید. نیازی نیست که برای گرفتن ویزای توریستی مالزی به صورت حضوری به سفارت مراجعه کنید. شما می‌توانید به محض رسیدن به فرودگاه مالزی پاسپورت خود را ارائه دهید و مهر ویزا را دورن پاسپورت خود دریافت کنید. این مهر تا 14 روز اعتبار دارد و رایگان است. به یاد داشته باشید که گاهی مامورین در فرودگاه فراموش می کنند که مهر را درون پاسپورت شما ثبت کنند. بنابرین به آنها یادآوری کنید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای توریستی مالزی:

1- گذرنامه یا همان پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار

2- بلیط رفت و برگشت به مالزی

اطلاعات پرواز به مالزی:

تنها دو هواپیمایی ماهان و ایر آسیا در ایران هستند که پرواز مستقیم به مالزی دارند. پروازهای ماهان ایر در روزهای یک‌شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه و در ساعت 40 دقیقه بامداد به مقصد مالزی حرکت می‌کنند. و هواپیماهای ایر آسیا در روزهای دوشنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه و در ساعت 22 به سمت مالزی از زمین بلند می‌شوند.

فرودگاه بین المللی کوالالامپور (Kuala Lumpur International Airport

 این فرودگاه بسیار پر تردد، در نزدیکی شهر کوالالامپور قرار دارد. پروازهای ماهان ایر و ایر آسیا به مقصد فرودگاه کوالالامپور حرکت می‌کنند. این فرودگاه تنها 45 کیلومتر با شهر کوالالامپور فاصله دارد و از در صورتی که قصد پرواز به دیگر نقاط مالزی را داشته باشید باید به این فرودگاه مراجعه کنید.

انتخاب و رزرو هتل:

در مالزی نیز مانند بیشتر کشور‌های دیگر، درجه بندی هتل‌ها به صورت مسافرخانه‌ها، هتل دو ستاره، هتل سه ستاره، هتل چهار ستاره و هتل پنج ستاره است. مسافرخانه‌ها و هتل‌های دو ستاره جزء هتل‌های ارزان قیمت محسوب می‌شوند، هتل‌های سه ستاره و چهارستاره هتل‌های میان رده هستند و هتل‌های پنج ستاره، هتل‌های لوکس به حساب می‌آیند. چند نمونه از هتل‌های مالزی را به شما معرفی می‌کنیم.

هتلهای لوکس ۵ ستاره:

 هتل مندرین اورینتال کوالالامپور (Mandarin Oriental Kuala-Lumpur)  این هتل دارای 632 اتاق، 41 سوییت، 51 آپارتمان، 6 رستوران و 2 بار است. فاصله فرودگاه کوالالامپور تا این هتل، 43 کیلومتر است. از این فرودگاه تا هتل مندرین اورینتال با تاکسی 60 دقیقه راه است.

اقامتگاه وستین لنکاوی (Westin Langkawi Resort) – این استراحت گاه بی نظیر دارای 202 اتاق و سوییت، سالن‌های اختصاصی و لاکچری اسپا و 20 ویلای بسیار لوکس رو به دریا است. هتل لنکاوی در ایالت لنکاوی مالزی قرار گرفته است و تنها 20 دقیقه تا فرودگاه بین المللی لنکاوی فاصله دارد.

هتل گرند میلینیوم کوالالامپور (Hotel Grand Millennium)  این هتل دارای 468 اتاق مجلل و 16 سوییت بسیار لوکس است. این هتل در نزدیکی مراکز خرید اصلی شهر کوالالامپور و در فاصله 45 کیلومتری فرودگاه بین المللی کوالالامپور واقع شده است.

راهنمای سفر به مالزی - هتل گرند میلینیوم

هتلهای میانرده 4 ستاره:

هتل چهار ستاره الوفت کوالالامپور سنترال (Aloft Kuala Lumpur Sentral) – این هتل یکی از بهترین و به صرفه‌ترین هتل‌ها در میان هتل‌های رده متوسط مالزی است. فاصله 45 کیلومتری آن تا فرودگاه بین‌‌المللی کوالالامپور و نزدیکی این هتل به مراکز خرید بزرگ این شهر، این هتل را از هر حیث به صرفه و با ارزش می‌کند.

هتل چهار ستاره ایمپیانا کی ال سی سی (Impiana Hotel KLCC)  این هتل چهارستاره نیز در شهر کوالالامپور واقع شده است و فاصله آن از فرودگاه بین المللی کوالالامپور و مراکز خرید و رستوران‌های شیک شهر کوالالامپور بسیار کم است.

اقامتگاه ساحلی بی ویو (BayView Beach Resort) – این اقامتگاه در جزیره پنانگ مالزی قرار دارد و دارای 460 اتاق و سوییت است. بازار شبانه پنانگ تنها ده دقیقه با این هتل فاصله دارد.

راهنمای سفر به مالزی - هتل بی ویو

هتلهای ارزان قیمت ۳ ستاره:

مسافرخانه سان اینز در کوالالامپور (Sun Inns) – یکی از بهترین و ارزان قیمت‌ترین مسافرخانه‌های کوالالامپور است که در مرکز شهر واقع شده است. در برخی مواقع سال نیز تخفیف‌های خوبی می‌توان از این مسافرخانه‌ها گرفت. 

مسافرخانه چایناتاون (Chinatown Hotel) – این مسافرخانه نیز در کوالالامپور و در مرکز شهر واقع شده است.

سوییس هتل کوالالامپور (Swiss Hotel) – این هتل دو ستاره، از نظر ارائه خدمات و کیفیت اتاق‌ها بیشتر از یک هتل دو ستاره است. نزدیکی آن به مراکز خرید بزرگ و فرودگاه کوالالامپور نیز از دیگر مزایای آن است.

راهنمای سفر به مالزی - سوییس هتل

سه جاذبه تاریخی برتر در مالزی:

جورج تاون (George Town)  جورج تاون شهری رنگارنگ در پنانگ ماالزی است که یکی از جاذبه‌ها و میراث تاریخی مهم این کشور است. ساختمان‌های رنگارنگ و زیبا، چهره‌ای رویایی به این شهر بخشیده‌اند.

معبد غار باتو (Batu Cave) – این معبد که محلی برای عبادت هندوهای ماالزی است، شبیه به بهشت است. هیبت و شکوه این معبد مو به اندامتان سیخ می‌کند. به طوری که انگار واقعا خدای معبد در این مکان حضور دارد!

ایپوه (Ipoh) – ایپوه از سال 2017 به بعد به یکی از پر‌بازدیدترین مکان‌های دیدنی ماالزی تبدیل شد. این شهر که مرکز پراک است به خاطر داشتن معابد بسیار زیبای هندو و بودایی خود از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.

راهنمای سفر به مالزی - باتو کیو

سه جاذبه طبیعی برتر در مالزی:

جزایر پرهنتیان (The Perhentians) – این جزایر در جنوب دریای چین واقع شده‌اند و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مالزی هستند. آب‌های اطراف این جزیره به قدری زلال است که می‌توانید کف دریا و ساحل را به راحتی ببینید.

دره دانوم (Danum Valley) – دره دانوم واقع در ایالت صباح، یکی از شگفتی‌های طبیعی کشور مالزی است. قدمت این دره 130 میلیون سال تخمین زده شده است و مساحت آن چیزی بالغ بر 438 کیلومتر مربع است.

ارتفاعات کامرون (Cameron)  از قرن 19 میلادی به بعد، ارتفاعات کامرون به یکی از علاقمندی‌های توریست‌ها در سراسر دنیا بدل شد. پوشش گیاهی متراکم، تمام منطقه کامرون را مانند فرشی سبزرنگ پوشانده است.

راهنمای سفر به مالزی - ساحل پرهنتیان

سه مرکز خرید برتر در مالزی:

حالا نوبت می‌رسد به خرید! این مراکز خرید را در ماالزی از دست ندهید. حتی قدم زدن در آنها نیز لذت بخش و فراموش نشدنی است.

اولتاما-1 (1-Ultama) – این مرکز خرید که در بندر اولتاما قرار دارد، دارای بیش از 1000 مغازه، 4 فروشگاه بزرگ، 2 سوپر مارکت بزرگ و 2 سینما است. این مرکز خرید در سال 1995 تاسیس شد.

هرم سانوی (Sunway Pyramid) – این مرکز خرید بزرگ که شبیه به یک هرم ساخته شده است، به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی ماالزی شناخته می‌شود. مساحت این مرکز خرید چیزی بالغ بر 4260000 متر مربع است.

کویینزبی مال (Queensbay Mall) – این مرکز خرید در شمال جزیره پنانگ واقع شده است و مساحت آن 2500000 متر مربع است. این مال در سال 2006 تاسیس شد. می‌توانید در این مال آمیزه‌ای از اجناس متنوع را بخرید.

راهنمای سفر به مالزی - کویینز بی مال

سه سوغاتی مهم مالزی:

کشور مالزی، کشوری با فرهنگ و تاریخ دیرینه است و سوغاتی‌هایی که با خود از آنجا می‌آورید باید نشان دهنده و یاد آور این فرهنگ تمدن باشد. ما در این قسمت سه مورد از مهم‌ترین سوغاتی‌های کشور ماالزی را به شما معرفی می‌کنیم.

صنایع دستی مالزی – این صنایع دستی شامل صنایع چوبی، فلزی و چینی و سرامیکی است که ترکیب آنها آمیزه‌ای از هنر‌های مالزیایی و چینی استو از پارچ‌های فلزی گرفته تا مجسمه‌های چوبی و لوح‌های چینی، همگی نشانه‌ای از فرهنگ و هنر کشور مالزی را در خود دارند. این صنایع دستی را می‌توانید از بازارهای سنتی ماالزی خریداری کنید.

چای مالزی – این چای مشهور است به داشتن رنگ و عطر بی نظیر مالزیایی. چای مالزی در عطر‌ها و طعم‌های مختلف یافت می‌شود. گیاه این چای در ارتفاعات کامرون کاشت می‌شود. می‌توانید با خریدن چند بسته از این چای و آوردن آن به ایران، احساس بودن در چای‌خانه‌های سنتی ماالزی را به عزیزانتان هدیه کنید و خودتان نیز گاه به گاه خاطره سفرتان به مالزی را زنده کنید.

کتاب آشپزی غذاهای سنتی مالزی – اگر دلتان برای غذاهای سنتی ماالزی تنگ شود و در ایران باشید و به این غذاهای دسترسی نداشته باشید، این سوغاتی می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای شما باشد. با داشتن این کتاب آشپزی می‌توانید اطرافیانتان را نیز به یک شکم‌گردی حسابی از راه دور در ماالزی دعوت کنید!

راهنمای سفر به مالزی - سوغاتی مالزی

هزینه حمل و نقل در مالزی:

تاکسی – تاکسی‌ها در مالزی اغلب گران‌قیمت هستند. درست مثل تاکسی‌های ایران، اگر تعداد سرنشینان کامل نباشد، شما مجبورید کرایه چهار نفر را حساب کنید! در مالزی  بیشتر تاکسی‌ها نرخ مصوبی ندارند، به همین دلیل باید بر سر قیمت با راننده‌ها به توافق برسید.

اتوبوس – در مورد اتوبوس‌ها هم باید بگوییم که انتظار پرداخت 5 تا 15 رینگیت، یعنی 5 تا 15 هزار تومان در هر ساعت را داشته باشید. برای مثال بلیط اتوبوس از کوالالامپور تا پنانگ 50 رینگیت می‌شود، درحالی که می‌توانید این مسیر را به صورت هوایی با 100 رینگیت طی کنید.

قطار – همچنین بلیط قطار از بانکوک تا کوالالامپور 175 رینگیت است و این در حالی است که بلیط هواپیما برای همین مسیر 300 رینگیت تمام می‌شود.

با توجه به هزینه‌های گران حمل و نقل در ماالزی، بهتر است در تورهای پیاده‌روی ماالزی ثبت نام کنید، تا نه تنها تمام مکان‌های دیدنی شهر مورد نظر خود را ببینید، بلکه بتوانید از فعالیت‌های مهیجی که در تور‌های پیاده روی برای گردشگران برنامه‌ریزی شده‌اند لذت ببرید.

رستورانها و خوراکیهای مالزی

نوبتی هم که باشد، نوبت شکم گردی در ماالزی است. برای بسیاری از ما، اگر به رستوران‌های یک کشور نرویم، انگار که اصلا از آن کشور بازدید نکرده‌ایم. ما در این قسمت می‌خواهیم سه تا از بهترین رستوران‌های ماالزی را برای شما شرح دهیم تا با فضای شکم‌گردی ماالزی آشنا شوید.

رستوران ترویکا اسکای داینینگ – این رستوران کم نظیر و لوکس، که غذاهای ایتالیایی سرور می‌کند، در طبقه بیست و سوم برج ترویکا قرار دارد. ساعات کار این رستوران از 12 ظهر تا 3 بعد از ظهر و از 6 بعد از ظهر تا 11 شب است.

رستوران ایناک – این رستوران خوشمزه، با غذاهای مالایی خود، یکی از بهترین رستوران‌های کوالالامپور است. این رستوران یک فضای سنتی دارد و روح انسان را تازه می‌کند. ساعات کار رستوران ایناک از 12 ظهر تا 2:30 بعد از ظهر و از 6:30 دقیقه عصر تا 22:30 دقیقه شب است.

رستوران ایرانی کلبه شرقی – اگر در دیار غربت دلتان هوای غذاهای خوشمزه و بی‌ نظیر خودمان را کرد، هیچ نگران نباشید. در کوالالامپور پر است از رستوران‌های سنتی و ایرانی. یکی از آنها رستوران کلبه شرقی است که انواع غذاهای خوشمزه ایرانی را برای گردشگران ایرانی و غیر ایرانی سرو می‌کند. ساعات کار این رستوران از 12 ظهر تا 1:30 بامداد است.

غذاهای ماالزی – کشور ماالزی نیز خوراکی‌ها و غذاهای سنتی خوشمزه مخصوص به خود را دارد که ده مورد از معروف‌ترین این غذاها عبارتند از: روتی کانای که غذایی هندی است، ناسی لماک که غذایی مالایی است، ساتای که مالایی است، سندول که برای منطقه پراناکان است، روجاک که هندی است و رندانگ مالایی.

میوههای استوایی مالزی –  دوریان بدبو اما خیلی خوشمزه، پوملو بزرگ‌ترین میوه خانواده مرکبات است، توپک‌های خوشمزه و پشمالوی رامبوتان، سالاک یا میوه زشت و مار مانند ولی بسیار خوشمزه و چمپداک که میوه‌ای از خانواده توت‌هاست. این میوه‌ها را در مالزی هرگز از دست ندهید.

راهنمای سفر به مالزی - رستوران ترویکا اسکای داینینگ

وضعیت امنیتی در مالزی:

ماالزی کشوری است که تلاش می‌کند امنیت کامل مسافران و گردشگران خود را فراهم کند. با این حال شما نباید مسائل امنیتی را در این کشور نادیده بگیرید. اگر قصد سفر به ماالزی را دارید نکات زیر را همیشه در ذهن داشته باشید.

– درب اتاق یا سوییت هتل را همیشه قفل کنید و در را به روی غریبه‌ها باز نکنید، خصوصا در نیمه‌های شب.

– جعل هویت و کارت‌های اعتباری در ماالزی بسیار شایع است، به همین دلیل خیلی مراقب پاسپورت، کارت‌های اعتباری و دیگر مدارک مهم خود باشید.

– در مکان‌های عمومی و شلوغ مراقب کیف و جیب خود باشید.

– اگر غریبه‌ها چیزی به شما تعارف کردند، ابدا آن را نخورید.

سه حقیقت جالب در مورد مالزی:

1 – ماالزی تنها کشور در جهان است که هم در جنوب آسیا است و هم در شمال یک جزیره

2 – جزیره بورنئو بزرگترین جزیره جهان است

3 – پوملو یک میوه ماالزیایی است. این میوه بزرگترین مرکبات جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *